ALLES OVER
BRANDWONDEN

Het kan iedereen overkomen: een brandwond. Met een lichte brandwond hoef je vaak niet eens naar de huisarts, terwijl je met een ernstige brandwond voor het leven getekend bent. De Nederlandse Brandwonden Stichting wil brandwonden voorkomen en het leed beperken.

Alles over brandwonden

Wat is een brandwond?

Een brandwond is een gedeeltelijke of volledige beschadiging van de huid. Deze wordt veroorzaakt door inwerking van warmte, een chemische stof of door contact met elektriciteit; voor een bepaalde tijd, boven een bepaalde temperatuur. De ernst van een brandwond is afhankelijk van diverse factoren. Lees hier meer over op deze pagina.

Wat is een brandwond

Cijfers op een rij

Ieder jaar maken gemiddeld 1.000 mensen in Nederland een ernstig brandwondenongeval mee. Zij worden hierna opgenomen in één van de drie Nederlandse brandwondencentra in Groningen, Beverwijk of Rotterdam.

brandwonden bij de huisarts

Brandwonden bij
de huisarts

Jaarlijks komen er circa 92.000 mensen met een brandwond bij de huisarts terecht.

brandwonden bij spoedeisende hulp

Brandwonden bij de spoedeisende hulp

Jaarlijks komen er circa 4.500 mensen op de spoedeisende hulp terecht. Zij worden opgenomen in het ziekenhuis of doorverwezen naar een brandwondencentrum.

brandwonden bij brandwondencentra

Brandwonden bij de brandwondencentra

Jaarlijks zijn er circa 1.000 mensen met ernstige brandwonden.
Zij worden opgenomen in één van de drie brandwondencentra in Nederland.

Het verhaal van Marjorie

Ernst van een brandwond

De ernst van een brandwond is afhankelijk van: de grootte, de diepte, de plaats van de wond, de leeftijd van het slachtoffer en eventueel bijkomende letsels of aandoeningen. Ons lichaam kan onze opperhuid zelf herstellen. Maar als onze lederhuid (onder de opperhuid) is beschadigd, herstelt deze niet meer zonder littekens. Brandwonden zijn hierdoor de meest ernstige verwondingen die er bestaan en veroorzaken blijvende schade. Hoe uitgebreider de verbranding, hoe slechter de gesteldheid van het slachtoffer is.

De diepte van een
brandwond

Bij een eerstegraads verbranding is de kleur van de (opper)huid naar rood of roze veranderd. De verbranding is droog, kan pijnlijk zijn en is soms opgezwollen. Het is te vergelijken met een ontstekingsreactie. Na enkele dagen verdwijnen de onaangename verschijnselen.

In het kort

• Geen blaar of wond: de huid is niet stuk.
  • De huid is rood en/of roze van kleur en soms wat opgezwollen.
  • De huid voelt droog aan.

Een oppervlakkige tweedegraads verbranding is rood of roze van kleur. De plek voelt nat aan en is zeer pijnlijk. Er is vaak sprake van kapotte blaren en/of blaren die intact zijn. Deze blaren kunnen zelfs uren na het ongeval ontstaan.

• Blaren op de huid.
  • De huid is glanzend rood en roze.
  • De huid voelt soepel aan.
  • De wond is zeer pijnlijk.

Bij een diepe tweedegraads brandwond is de lederhuid verder aangetast. De warmte heeft langer doorgedrongen in de huid. Hierdoor is er sprake van een roodachtige en witte wond. Deze is vochtig en matig pijnlijk. Er kunnen open en dichte blaren zichtbaar zijn.

In het kort

• Blaren en een wond op de huid.
  • De huid is rood en/of wit van kleur.
  • De huid voelt nat aan en de brandwond is matig pijnlijk.

De opperhuid en lederhuid zijn bij een derdegraads verbranding volledig beschadigd. Vaak tot in het onderhuidse vetweefsel. De brandwond is wit, beige, bruin of zelfs zwart van kleur. De brandwond voelt droog en leerachtig aan. De wond is nauwelijks pijnlijk, doordat de zenuwen zijn aangetast. Wel zitten er vaak pijnlijke tweedegraads brandwonden omheen.

In het kort

• Nauwelijks pijnlijk door aangetaste zenuwen.
  • De huid is wit, beige tot donkerbruin van kleur.
  • De huid voelt droog en leerachtig aan.
Eerstegraads verbranding

Oppervlakkige tweedegraads verbranding

Diepe tweedegraads brandwond

Derdegraads verbranding

Vorige Volgende
Aram

Necrotiserende fasciitis (NF)

NF, ook bekend als de ‘vleesetende bacterie’, is een infectie die zich zeer snel verspreidt in de lagen onder de huid. Het is een levensbedreigende aandoening. Onbehandeld zal (bijna) iedereen hieraan overlijden. Het komt regelmatig voor dat een patiënt met een ernstige vorm van NF wordt opgenomen in een brandwondencentrum. De reden hiervoor is dat deze patiënten dezelfde behandeling en zorg nodig hebben als ernstig verbrande mensen. Wanneer het dode weefsel dat de bacterie heeft aangetast is verwijderd, blijft een diepe wond over die lijkt op een uitgebreide derdegraads verbranding. Om deze reden worden deze patiënten vaak overgeplaatst naar een brandwondencentrum.