Ongeluk

Carlos werd als kind mishandeld en verbrand

carlos

Carlos komt oorspronkelijk uit Brazilië en werd rond zijn vijfde geadopteerd in Nederland. Dat was niet voor niets. “Tot mijn derde jaar heb ik te maken gehad met mishandeling en verbranding.”

Carlos zijn moeder stond hem af aan een dame die ‘beter voor hem kon zorgen’. Deze dame heeft hem vervolgens laten dopen en ingeschreven als haar eigen kind. Rond zijn derde levensjaar ging het fout en liep hij brandwonden op. “Toen werden verschillende personen, waaronder deze dame en mijn moeder, ondervraagd door de politie”, vertelt Carlos. “Mijn moeder beweerde dat de verwaarlozing door mijn adoptiemoeder kwam. Zij beweerde weer dat een minderjarige mij in een te heet bad heeft gestopt. Maar dat verklaart nog niet de messteek-wonden aan mijn hoofd en lichaam. Er zijn daar vreselijke dingen gebeurd.”  Uiteindelijk werd de toen nog maar driejarige Carlos langs de weg gelegd, waar hij is gevonden en naar een tehuis werd gebracht.

Depressie

Twee jaar later werd Carlos geadopteerd door een stel in Nederland. Maar er was een taalbarrière. “Omdat zij geen Portugees spraken en ik geen Engels, konden we niet communiceren. Ik was alleen maar boos en ik vond het vreemd hier te zijn.” Daardoor ging hij na twee jaar al uit huis en groeide hij verder op in een tehuis in Nederland. “Ik ben een doorzetter, maar wel met ups en downs. Ik heb drie jaar geleden een zware depressie gehad, maar ik knok iedere dag voor een mooie toekomst!”

Toen Carlos in 2018 voor het eerst meedeed aan een fotoproject, vond hij dit heel spannend. “Ik vind het moeilijk om mijn lijf te fotograferen, maar ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb.” Mede daarom wilde hij ook graag meedoen aan het fotoproject ter ere van het 50-jarig bestaan van de Brandwonden Stichting. “Ik vind het belangrijk dat mensen met brandwonden maatschappelijk worden geaccepteerd, want dit kan iedereen overkomen. Ondanks dat het heel vervelend is, valt er toch mee te leven en mag iedereen weten dat ik er ben.”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.