Hete vloeistof

‘Na 20 jaar accepteer ik mijn littekens.’

arianne

Arianne trok toen ze nog maar twee jaar oud was een pan hete soep over zich heen. De gevolgen waren enorm: ze lag een maand in het Brandwondencentrum in Rotterdam. Als puber had ze veel moeite met haar littekens. “Ik kon ik ze niet accepteren. De vraag ‘waarom ik?’ hield mij veel bezig.”

“Nu zijn we 20 jaar verder en kan ik zeggen dat het goed met me gaat”, zegt Arianne. “Ik kreeg, niet lang voor ik deze foto’s ging maken, een bijzonder gevoel van acceptatie over me heen toen ik voor de spiegel stond. Ik geloof dat God me dat moment heeft gegeven, daar ben ik heel dankbaar voor.”

Veel meer zelfvertrouwen

Na de eerste fotoshoot heeft Arianne veel meer zelfvertrouwen gekregen. “Ik voel me nu zoveel zekerder en draag nu gerust kleding waarbij mijn littekens goed zichtbaar zijn en dat deed ik daarvoor niet.” Ze vond dit fotoproject een mooie en leuke kans om te kijken hoeveel ze zelf vooruit is gegaan. “Ik was benieuwd of de foto nu anders zou zijn, nu ik me veel zekerder voel.”

“Na de brandwondendag voelde ik mij niet meer zo alleen.”

De Brandwonden Stichting heeft voor Arianne veel betekend. “Ik weet nog dat ik de eerste keer naar de brandwondendag ging. Toen ik thuis kwam, voelde ik mij niet meer zo alleen.” Ze had altijd het gevoel dat ze haar eigen littekens niet erg mocht vinden omdat andere mensen er erger aan toe waren. “Op de brandwondendag heb ik geleerd dat het niet uitmaakt hoe erg je verbrand bent en dat iedereen zijn eigen verwerkingsproces heeft.” Het gaat nu goed met Arianne. “Als ik iets aan mezelf mocht veranderen, zou ik niet mijn littekens noemen. Het hoort bij mij, het is wie ik ben!”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.