Kind in gezin met laag inkomen loopt groter risico op ernstige brandwonden

In gezinnen met een laag inkomen lopen kinderen een groter risico op brandwonden. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Brandwonden Stichting.1 Ook hebben kinderen met meerdere broertjes en zusjes of kinderen met een migratieachtergrond een grotere kans op brandwonden dan andere kinderen.

Jaarlijks komen er ongeveer 4000 mensen met brandwonden op de spoedeisende hulp terecht. Zo’n 900 brandwondenslachtoffers worden opgenomen in één van de drie brandwondencentra (Groningen, Beverwijk, Rotterdam). Van hen is meer dan een kwart jonger dan vijf jaar.

Geboren in armoede
‘’We weten dat sociaaleconomische status, gezinssamenstelling en migratieachtergrond invloed hebben op het risico op een brandwondenongeval’’, vertelt Annebeth de Vries, kinder- en brandwondenchirurg in het Rode Kruis Ziekenhuis. In Nederland worden er dagelijks 35 baby’s in armoede geboren. “Dat maakt deze risicogroep in potentie heel groot en de gevolgen zijn vaak zeer ernstig. Daarom moeten we meer doen om ernstige brandwondenongevallen bij deze extra kwetsbare groep te voorkomen.’’

Nieuwe kruik voor baby’s
Kansenongelijkheid begint dus al in de wieg. Daarom slaan de Nederlandse Brandwonden Stichting en Stichting Babyspullen de handen ineen om ernstige brandwonden bij deze kwetsbare groep te voorkomen. Dankzij deze samenwerking wordt al in het eerste jaar de helft van alle baby’s die in Nederland in armoede geboren worden, bereikt.

Omdat baby’s hun eigen lichaamstemperatuur nog niet kunnen reguleren, gebruiken veel jonge ouders een kruik om het bedje van hun pasgeboren kind te verwarmen. “Uit ervaring weten we dat de kruik soms samen met het kindje in het bed worden geplaatst. Dit is niet de bedoeling, maar het gebeurt helaas nog vaak. Mocht de kruik te heet zijn, kapotgaan en/of lekken, kan de baby ernstige brandwonden oplopen. Dit kan voor een leven met littekens zorgen”, legt De Vries uit.

Een nieuwe kruik met duidelijke instructies voor de ouders, zou de kans op ongelukken bij baby’s in armoede verkleinen. Met deze samenwerking zamelt de Brandwonden Stichting geld in voor Stichting Babyspullen zodat zij nieuwe kruiken kunnen aanschaffen. De ouders die in armoede leven en een baby krijgen, ontvangen ook een flyer met informatie. Zo weten ze hoe ze de kruik veilig kunnen gebruiken en brandwonden kunnen voorkomen. ‘’Wij weten als geen ander hoe vergaand de gevolgen van armoede binnen een gezin kunnen zijn’’, vult Mary Kearney, directeur van Stichting Babyspullen aan. ‘’Ik ben dan ook blij met de samenwerking met de Brandwonden Stichting. Zo kunnen we ervoor zorgen dat meer baby’s in Nederland een eerlijke én warme start krijgen.’’

Over Stichting Babyspullen
Iedere dag worden 35 baby’s in Nederland in armoede geboren. Stichting Babyspullen is er voor deze baby’s met een babystartpakket, gevuld met o.a. kleding, een kruik en verzorgingsproducten. De spullen worden veelal gedoneerd door particulieren in Nederland en gesorteerd en gevouwen door vrijwilligers. Momenteel voorziet Stichting Babyspullen ca. 6000 baby’s die in armoede geboren worden van een pakket. De impact ligt daarmee op het snijvlak van armoedebestrijding, duurzaamheid en participatie. De stichting maakt een totale impact van 6.5 miljoen euro en recyclet jaarlijks ruim 55.000 kilo aan babyspullen.

Meer informatie over veilig kruikgebruik is hier te vinden.