Tips om de feestdagen gezellig én veilig te houden!

De kerstdagen komen er weer aan! Een mooie tijd om door te brengen met familie en vrienden. Samen een fikse boswandeling maken, een kerstfilm kijken en natuurlijk het uitgebreide kerstdiner… gezellig!
Tips voor de feestdagen

Helaas zijn de feestdagen niet voor iedereen alleen maar gezellig. Tijdens pakjesavond, Kerstmis en Oud & Nieuw lopen veel mensen brandwonden op. Door het gebruik van brandbare vloeistoffen tijdens het gourmetten bijvoorbeeld. Of door het afsteken of kijken naar vuurwerk. Lees onze tips om de kans op een brandwondenongeval tijdens de feestdagen te verkleinen.

• Gebruik geen spiritus tijdens het fonduen, steengrillen of gourmetten. Het gebruik kan levensgevaarlijke steekvlammen veroorzaken. Het alternatief? Elektrisch!
  • Gebruik geen brandgel en/of bio-ethanol voor sfeerhaarden, -lichtjes of warmhouders.
  • Vul nooit warme spiritus-, brandgel- of bio-ethanolbranders bij! Wacht MINSTENS een uur na het doven om gevaarlijke steekvlammen te voorkomen.
  • Houd kinderen uit de buurt (tijdens het aansteken) van vuur en kaarsen.
  • Laat kinderen nooit alleen bij de open haard of kaarsen. Ook niet even!
  • Zet de kerstboomverlichting uit (stekker uit het stopcontact) als u weggaat of slaapt.
  • Géén kaarsen aansteken in droge kerststukjes of de kerstboom.
  • Laat kinderen nooit zelf vuurwerk afsteken.
  • Steek vuurwerk nooit direct uit de hand af.
  • Experimenteer niet met vuurwerk.

Voor meer tips en een uitgebreider advies, kijk hier: https://brandwondenstichting.nl/vier-de-feestdagen-veilig/