MAAK JE HUIS BABYPROOF!

In blijde verwachting van een baby? Wat leuk, gefeliciteerd! Een bijzondere periode breekt aan. Wat goed dat je, naast al het moois dat in het vooruitzicht ligt, ook nadenkt over de veiligheid van je kleintje! Belangrijk, want helaas zijn jonge kinderen oververtegenwoordigd in het brandwondencentrum. Je moet er als ouder toch niet aan denken dat je kleine ernstige brandwonden oploopt? Maak daarom je huis babyproof met de volgende handige tips:

zwanger

Veiligheidstips

Rookmelders redden levens

Als je slaapt ruik je geen rook, maar je hoort het luide alarm van een rookmelder wel. Tijdens een woningbrand is een werkende rookmelder daarmee de enige overlevingskans. Plaats rookmelders dus in ieder geval in de hal en op de overloop, maar vooral ook in de ruimte waar jij en je baby slapen en waar brand kan ontstaan. Zorg ervoor dat je de rookmelders goed kunt horen, ook bij gesloten deuren. Kun je de rookmelders niet horen, kies dan voor rookmelders die onderling gekoppeld zijn.

Newborn in bad

Check het badwater!

Niets leuker dan je baby voor het eerst in bad doen of mee te nemen onder de douche. Koop nu alvast een speciale badthermometer of gebruik een gewone koortsthermometer. Daarmee kun je de temperatuur van het badwater straks op de juiste manier meten. Let wel op dat je een thermometer gebruikt die heel nauwkeurig (tot achter de komma) kan meten. Test daarnaast ook altijd even met je eigen elleboog of het water niet te warm is. Te koud water zorgt voor onderkoeling, te heet water kan (ernstige) brandwonden veroorzaken. De optimale watertemperatuur is 37 graden.

Stopcontact afdekplaatje baby

Stopcontact

Baby’s vinden alles interessant en komen overal aan. Plaats daarom afdekplaatjes op alle stopcontacten in huis waar je baby straks bij kan.

Newborn in bad
Stopcontact afdekplaatje baby
Kruik in babybedje
Baby in ledikantje
Kruik in babybedje

Kruik

In de eerste periode na de geboorte kan een warme kruik in de wieg handig zijn. Zorg ervoor dat de kruik niet kan lekken. Twijfel je of de kruik die je hebt niet te oud is, aarzel dan niet, maar koop een nieuwe. Zorg ervoor dat de kruik goed kan sluiten en dat deze in een hoes zit.

Baby in ledikantje

Kinderkamer

Bij de inrichting van de kinderkamer kun je ook al rekening houden met de veiligheid van je kindje. Zorg dat je baby vanuit zijn bedje niet bij gevaarlijke dingen kan, zoals stopcontact, raam, verwarming of scherpe en hete voorwerpen.

Heb jij al gedacht aan een koolmonoxidemelder?

Wist je dat zwangere vrouwen en baby’s meer risico lopen op een koolmonoxidevergiftiging? Koolmonoxide (CO) is een zeer gevaarlijk gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld gas of hout. Het is een echte sluipmoordenaar: je proeft, ziet of ruikt CO niet. Maar jij en je baby kunnen door een CO-vergiftiging wel bewusteloos raken of zelfs overlijden. Plaats dus een CO-melder op elke plek in je huis waar een verbrandingstoestel staat (CV-ketel, gaskachel, open haard, geiser) om jou en je (toekomstige) gezin te beschermen.

kobe_held

“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”

Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!

Doneer direct