Hete vloeistof

Samet vertelt graag over zijn littekens

samet

Samet wilde toen hij 2 jaar oud was graag zijn moeder helpen, maar zijn goede bedoelingen liepen uit op een drama. Hij trok per ongeluk de oven omver, waar kokend hete thee en een pan met boter op stonden. In paniek trok zijn moeder zijn wollen trui van zijn lichaam en zette hem onder een koude douche. “Ze trok het vel van mijn lichaam, maar ze was in paniek. Het was over zo’n groot deel van mijn lichaam gegaan, dat ik met een levensbedreiging op de IC terecht kwam.”

Gelukkig overleefde hij het en daar is hij dankbaar voor. “Mijn moeder heeft iedere avond biddend naast mijn bed gezeten. Godzijdank heb ik nu nergens meer last van.” Toch heeft het wel iets met hem als mens gedaan. “Ik ben heel onzeker geworden door mijn littekens.”

Eenzaam en onzeker

De Brandwonden Stichting heeft in de tijd dat hij zich onzeker voelde over zijn littekens en zich eenzaam voelde, veel geholpen. “Ik dacht altijd dat ik de enige was die verbrand was en door de vakantieweken zag ik dat er nog veel meer mensen zijn die hetzelfde gevoel hadden.” Door daar lotgenotencontact te hebben en nieuwe vrienden te maken, merkte hij dat hij niet alleen was en zich niet hoefde te schamen voor zijn littekens. Het gaat nu heel goed met Samet. “Ik schaam me er totaal niet meer voor en ik ga altijd het gesprek aan als mensen kijken. Ik leg het ze graag uit!”

“Ik schaam me totaal niet meer voor mijn brandwonden”

Samet is al eerder op de foto gegaan en heeft hier toen veel positiefs aan over gehouden. “Met de gedachte dat de Nederlandse Brandwonden Stichting eraan verbonden is met hun 50ste jubileum jaar, vond ik het een heel mooi project om aan mee te doen.”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.