‘Mijn littekens zijn mijn sieraad geworden’

renske

“Mijn littekens zijn mijn sieraad geworden”, zegt Renske. Ze is gezegend met een ongekende innerlijke kracht. Ondanks de uiterlijke littekens die ze opliep na een ongeluk met een aansteker toen ze pas 4 jaar was, heeft ze geleerd te relativeren: “Ik ben mijn moeder verloren en later ook mijn broer. De littekens op mijn hart zijn vele malen dieper dan de littekens die je kunt zien.”

Renske heeft geen makkelijke jeugd gehad: “Als jonge meid had ik het moeilijk vanwege mijn thuissituatie. Hierdoor voelde ik mij vaak alleen. Nadat ik contact kreeg met mensen met vergelijkbare ervaringen als ik, door de Brandwonden Stichting, veranderde dat enorm. Ik begon te begrijpen dat het leven vrij relatief opgevat moet worden. Dingen gebeuren soms nou eenmaal.”

Dromen waarmaken

Ze is sterk, staat enorm positief in het leven en verwezenlijkte zelfs één van haar grootste dromen. “Mijn doel toen ik tiener was, was om ooit op een catwalk te lopen. En dat is gelukt, want ik ben nu model!” Ondanks de heftige gebeurtenissen uit het verleden, waardoor ze voor het leven getekend zal blijven, omarmt ze het leven in alle opzichten. “Je kracht zit van binnen. Ik leef in het nu en straal zelfvertrouwen uit, want ik ben wie ik ben. En daar ben ik trots op.”

“Ik wil laten zien dat we niet allemaal ‘slachtoffers’ zijn”

En dat ze de camera niet schuw is, is zeker te zien op haar prachtige foto. “Ik heb meegedaan met dit project omdat ik geloof dat het erg belangrijk is om te laten zien dat we niet allemaal ‘slachtoffers’ zijn. Iedereen maakt verschillende verschrikkelijke dingen mee in het leven. Bij mij kan je sommige littekens zien en sommige juist weer niet. Het lijkt mij erg mooi om een inspiratiebron te kunnen zijn voor degene die dat nodig heeft. Draag jij jezelf met trots, dan straal je dat uit. Dat probeer ik te laten zien met dit project.”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Alles accepteren Opslaan