Hete vloeistof

‘Mijn littekens maken me uniek!’

manouk

Manouk was pas twee jaar oud toen ze ongelukkig tegen een gasfornuis aan viel. Hierdoor kreeg ze een pan kokend water over zich heen. Het leverde haar flinke brandwonden op, al kijkt ze er zelf natuurlijk niet meer van op. “Ik ben ermee opgegroeid. Het is iets wat gewoon bij mij hoort.”

Dat was ook één van de redenen dat ze besloot op de foto te gaan. “Ik wil laten zien wie ik ben en ik verstop het niet meer.  Accepteer me maar gewoon zoals ik ben!” Daarnaast wil ze graag aan de wereld laten zien dat je er kracht uit kunt halen, ook met littekens die misschien niet zo zichtbaar en groot zijn als bij anderen. Dit straalt ze ook uit in haar foto. “Littekens hoeven niet verborgen te worden, ongeacht de plek of de grootte. Dit maakt een persoon uniek!”

Zelfvertrouwen opbouwen

Toch heeft Manouk wel een periode gehad waarin ze het lastig vond zichzelf te accepteren. “Ik ben naar veel kampen mee geweest met lotgenoten en daar heb ik er echt een soort familie bij gekregen. Hier heb ik heel veel aan gehad.” Ze wil dan ook graag benoemen hoeveel de Brandwonden Stichting voor haar heeft betekend. “Zonder de stichting, had ik nooit zo veel zelfvertrouwen opgebouwd. Daarnaast heb ik hierdoor lotgenoten ontmoet die mij er doorheen een hebben geholpen, maar andersom zeker ook. Dit heeft voor mij veel rust in mijn leven gebracht en veel voldoening gegeven.”

“Accepteer me maar gewoon zoals ik ben!”

Manouk zit nu goed in haar vel. “Ik ben best ijdel van mezelf, maar ik ben vooral heel blij dat ik nu compleet heb geaccepteerd wie ik ben.”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.