“Sterk zijn gaat vanzelf. Je kunt niet anders”

joyce

“Sterk zijn gaat vanzelf. Je kunt niet anders”, zegt Joyce. Er klinkt veel kracht uit deze woorden, maar toch is dit niet altijd zo geweest. Joyce raakte verbrand van haar hals tot haar lies toen een sigaret vlam vatte in bed. “Ik heb toen lang in het ziekenhuis gelegen en ben naar het revalidatiecentrum overgebracht. Daar heb ik een bacterie opgelopen, waardoor ik voor de tweede keer op de IC terecht kwam. Toen heb ik tegen mijn ex-man gezegd, trek de stekker er maar uit”, zegt Joyce over de vreselijke pijn.

Nu is ze heel blij dat dit niet is gebeurd: “Ik heb twee kinderen die bij mijn ex-man wonen, waar ik nog heel goed mee omga. Ze komen regelmatig langs en dat is me alles waard.” Stilzitten doet ze niet. “Dan ga ik nadenken en dat wil ik niet. Je moet doorpakken, opnieuw beginnen en je niet laten kennen door die littekens, daar vecht ik iedere dag voor!”

“Eerst durfde ik alleen naar buiten met een sjaal om”

Ondanks de kracht die Joyce uitstraalt, durfde ze eerst alleen naar buiten met sjaals om. “De dagen die de Brandwonden Stichting organiseert, hebben mij enorm geholpen met het naar buiten gaan in een t-shirt en zonder sjaal.” Als ze ziet wat de stichting voor haar heeft betekend, wil ze dit graag voor anderen betekenen. Daarom twijfelde ze geen moment om mee te doen aan de fotoshoot. “Het leek mij een mooie uitdaging om mensen met littekens mooi en stoer op de foto te krijgen. Zo draag ik bij om steeds meer bekendheid te geven aan mensen met littekens.”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.