Brandbare vloeistof

“Door te hardlopen ging ik de strijd aan met mezelf”

Jose verhaal

Op 28 oktober 2018 voltooide José Salvadó de marathon van Venetië, de laatste kilometers ploeterend door het kniehoge water dat bijna heel Venetië teisterde. Een fantastische prestatie. Een marathon uitlopen is iets waar sommige mensen alleen maar van kunnen dromen! Maar, achter deze knappe overwinning, zit echter een nog veel bijzonderder verhaal. Het verhaal van een man vol doorzettingsvermogen, die binnen een jaar na zijn ernstige ongeluk een marathon wilde uitlopen.

José is gelukkig getrouwd, heeft twee kinderen – de derde onderweg – en haalt veel plezier uit zijn hobby hardlopen. Hij voltooit marathons over de hele wereld, niets is te gek. Op een koude zondag in oktober 2017 veranderd zijn oude vertrouwde leventje in een nachtmerrie. José probeert thuis de open haard aan te steken met bio-ethanol. Voor zijn 9-jarige dochter, die toe staat te kijken, is de lol er al snel af wanneer het aansteken van de haard niet lijkt te lukken. Nét wanneer zij zich omdraait en van de haard wegloopt, ontstaat er een enorme steekvlam die José van top tot teen in brand zet.

“De pijn was ondraaglijk. Ik wilde alleen maar in coma worden gebracht”

Tweede- en derdegraads brandwonden

“Ik herinner me alles. Ik voelde dat ik in brand stond en dacht dat ik zou sterven. Impulsief ben ik toen over de grond gaan rollen.” Door de adrenaline voelde José in eerste instantie geen pijn. In het ziekenhuis aangekomen veranderde alles. “Ik wist niet dat je zoveel pijn kon hebben. De pijn was ondraaglijk. Ik wilde alleen maar in coma worden gebracht.” José blijkt over 50 procent van zijn lichaam tweede- en derdegraads brandwonden te hebben en de artsen vrezen voor zijn leven.

Na twee weken in coma te hebben gelegen, ontwaakt José gelukkig. Een lange en slopende herstelperiode volgt, waarin het nog maar de vraag is of José ooit weer normaal gaat lopen. “Mentaal is het heel zwaar geweest. Toen de arts zei dat ik tot maart 2018 in het ziekenhuis zou moeten blijven, brak ik. Ik kon dat niet accepteren.”

“Ik maakte voor mezelf een trainingsschema om zo snel mogelijk te revalideren”

José bedacht een plan, hij wilde zo snel mogelijk revalideren. Ondanks zijn aanhoudende pijn, bedacht José voor zichzelf een trainingsschema, zoals hij dat kende van het hardlopen: “Ik nam me voor om drie keer per dag een rondje op de gang te lopen. De pijn was immens, toch deed ik het. Ik bouwde het steeds uit. Uiteindelijk werden het setjes van 10 rondjes.”

Sneller herstel door hardlopen

Het herstel ging veel sneller dan verwacht. Naar eigen zeggen mede dankzij het hardlopen. “Hardlopen gaat voor mij om strijden met jezelf. Iedereen is bezig het maximale uit zichzelf te halen en beter te worden. Je stelt een doel en moet tegenslagen overwinnen om dat doel te bereiken. Mijn herstelproces benader ik ook zo. Ik stel kleine doelen en doe er alles aan om deze te bereiken.”

Dankzij het snelle herstel mocht José al voor Kerst naar huis, waardoor hij bij de geboorte van zijn derde kind kon zijn. Thuis pakte hij zijn trainingsschema weer op. Eerst één kilometer, toen twee kilometer etc. Hij werd fitter, sterker en vond het tijd om het hardlopen weer op te pakken. Het doel was gesteld: binnen een jaar na zijn ongeval wilde hij een marathon voltooien. “Ik wil mensen inspireren en laten zien dat niets onmogelijk is.” Dat is hem gelukt. En hoe! Op 28 oktober voltooide hij de bijzonder natte marathon van Venetië. José heeft laten zien wat je met mentale kracht kunt bereiken.

“Ik wil mensen inspireren en laten zien dat niets onmogelijk is”

Als dank voor alle goede zorgen die José heeft ontvangen in het brandwondencentrum, is er een online donatie-actie opgezet. Hiermee is maar liefst 2680,- euro opgehaald voor de Nederlandse Brandwonden Stichting. Geld waarmee brandwondenpatiënten zoals José enorm mee geholpen zijn!