“Ik ben niet zielig, want ik ben niet anders”

jeanne

“Ik ben niet zielig, want ik ben niet anders dan een ander”, zegt Jeanne stellig. Toen ze vier jaar oud was, raakte ze ernstig verbrand toen ze met haar broer een kijkje ging nemen bij een opgestookt vuurtje. “Eén windvlaag en ik stond in brand. Het was heel ernstig, mijn rechtervoet was bijna helemaal weggebrand.”

Een heftige periode volgde waarin Jeanne goed herstelde, desondanks zijn de gevolgen nog dagelijks te zien: “Om eerlijk te zijn durfde ik nooit een korte broek te dragen. Tijdens de vorige fotoshoot had ik voor het eerst een korte broek aan.” Gelukkig functioneert Jeanne weer goed en weten haar kinderen niet beter. “We staan er niet meer zo bij stil. Ik vind het mooi om te zien dat voor hen iemand met een handicap ook totaal niet vreemd is. Zelf sta ik zeker positiever in het leven, ik snap soms niet waar mensen zich druk over kunnen maken. Kom op, je leeft maar één keer, maak er wat van!”

“Kom op, je leeft maar één keer, maak er wat van!”

Jeanne is pas een paar jaar geleden in contact gekomen met de Brandwonden Stichting en de aangesloten verenigingen. ”Ik vind het enorm fijn om met lotgenoten te praten.” Ze twijfelde geen seconde toen ze, net als andere lotgenoten, voor dit project werd gevraagd. “Ik kon natuurlijk geen nee zeggen tegen zo’n prachtige shoot. En ik houd wel van een uitdaging!”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.