‘Het is een wonder dat ik nog leef’

amanda

Amanda heeft pas sinds een aantal jaren echt kunnen accepteren wie ze is. “Ik ben op dit moment net de 30 gepasseerd en ik heb precies 40 operaties achter de rug. Dit was de laatste keer. Ik heb twee prachtige kinderen en ik ben in dat opzicht ‘volwassen’ geworden. Ik kan er nu een streep onder zetten.”

Na aan een eerder fotoproject te hebben meegedaan, besloot Amanda dat het belangrijk was om dit weer te doen. “Ik kreeg zoveel positieve reacties en merkte dat ik mij hierdoor sterker ging voelen.” Met dit project geeft ze zich net dat extra zetje om haar littekens te laten zien. “Ze horen nu bij mij en ik heb net als ieder ander recht op de zon.”

Redding uit brandend huis

Amanda kan zich niets meer herinneren van het ongeluk dat gebeurde toen ze pas 1,5 jaar oud was. In huis ontstond kortsluiting, waarna de brandweer eraan te pas moest komen om haar uit een brandend huis te redden. “Het is eigenlijk een wonder dat ik nog leef. Daarbij heb ik een engeltje op mijn schouder gehad, want gek genoeg zitten mijn brandwonden niet op ‘zichtbare’ plekken in het dagelijks leven”, zegt Amanda.

“Zonder de jeugdkampen stond ik niet waar ik nu sta”

Toch werd ze gedurende haar basisschoolperiode behoorlijk gepest met haar brandwonden. “Ik heb toen zelfs een brandwondenverpleegkundige mee naar school genomen om te laten zien wat het nu écht inhoudt. Dat heeft wel indruk gemaakt.” Tijdens haar jeugd heeft de Brandwonden Stichting veel voor haar betekend. “Door de kinder- en jeugdkampen leerde ik kinderen kennen die hetzelfde meemaakten als ik in die tijd. Dit heeft voor het ‘groot’ worden heel veel goeds voor mij gedaan. Zonder die kampen stond ik niet waar ik nu sta!”

Een gouden randje

De goudkleurige reddingsdeken is essentieel bij brandwondenpatiënten. Slachtoffers worden hier door de hulpdiensten in opgevangen. Door de brandwonden verliest het lichaam veel warmte en krijgt het slachtoffer het koud. De reddingsdeken zorgt ervoor dat het slachtoffer warm blijft. De modellen geven met deze fotoshoot een gouden randje aan hun ongeluk.