BBQ

Aïscha raakte verbrand tijdens een barbecue

verhaal aischa

Op een zonovergoten dag kreeg Aïscha (20) de schrik van haar leven. Op 16 maart 2017, een datum die ze niet snel meer gaat vergeten, raakte ze door een steekvlam verbrand bij een barbecue. 

Aïscha vertelt: “Het was een prachtige dag. Daarom besloten mijn vriend, zijn vader en ik om te gaan barbecueën. Ik zat pal naast de barbecue. De vader van mijn vriend probeerde de barbecue aan te maken. Dit lukte niet in één keer, waardoor hij er spiritus op gooide. De fles spiritus zorgde vrijwel direct voor een heftige steekvlam. Hierna ging het heel snel. Ik voelde de spiritus en het vuur naar me toekomen. Ik zat er immers een paar centimeter vandaan. Het duurde heel lang voordat ik besefte wat er aan de hand was: ik stond in brand!” 

“Ik ging door een hel, maar had nog geen idee hoe erg het met me gesteld was” 

“Ik verging van de pijn en werd onder de douche gezet. Op dat moment ging ik door een hel, maar had ik nog geen idee hoe erg het met me gesteld was. Toen de ambulance kwam, kreeg ik gelukkig pijnstilling. Toen besefte ik pas de ernst en dat ik blijvende schade aan het ongeluk zou overhouden. In het ziekenhuis bleek ik tweede- en derdegraads brandwonden te hebben op mijn rechterarm en -zij. Ik onderging een huidtransplantatie, die voor de helft is gelukt. Op mijn arm is het mooi genezen, maar de nieuwe huid op mijn zij bleef niet zitten.” 

“Gebruik alsjeblieft nóóit spiritus om je barbecue aan te krijgen. Houd het veilig en gebruik aanmaakblokjes!”

“Nu, ruim een jaar later, probeer ik te dealen met mijn blijvende littekens. Dit is wie ik ben en daar verandert niets aan. Ik ben blij dat ik, als 20-jarige, kan zeggen dat ik trots ben op mezelf!” Aïscha wil mensen waarschuwen: “Ik wil niet dat anderen hetzelfde meemaken als ik, door een stomme fout met de barbecue. Gebruik alsjeblieft nóóit spiritus om je barbecue aan te krijgen. Houd het veilig en gebruik aanmaakblokjes!”

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee

Eerste hulp