Veilig zonnen

De zomer is in aantocht! Heerlijk, de warmte van de zon weer in je gezicht te voelen. Maar hier zitten ook risico’s aan verbonden. Zeker voor kinderen kan de zon schadelijke gevolgen hebben. Hun dunne huidje is extra kwetsbaar voor de schadelijke effecten van de zon en kan daardoor snel verbranden. Het is daarom belangrijk je kind goed te beschermen tegen de zon, door hem of haar goed in te smeren, bedekkende kleding te laten dragen en soms de zon te weren.
vakantie
insmeertips_2
insmeertips

Insmeertips voor kinderen

Help brandwondenpatiëntjes

Brandwonden zijn de meest ernstige verwondingen die er bestaan. Een kind dat ernstige brandwonden oploopt ligt weken, soms maanden in het ziekenhuis en ondergaat talloze operaties. Het herstel van brandwonden is pijnlijk, door de vele verbandwisselingen en het omgaan met een ander uiterlijk.

Steun de Brandwonden Stichting met een gift en help zo kinderen met brandwonden.

Dokter en kind
schaduw

Zoek de schaduw op

Naast regelmatig smeren met zonnebrandcrème, is het ook belangrijk andere voorzorgmaatregelen te treffen. Tussen 12 en 15 uur is de zon het schadelijkst, zoek tijdens deze uren de schaduw op. Lukt dat niet, bedek dan de huid door hoedjes, petjes, shirts met lange mouwen en een zonnebril. Houd kinderen jonger dan één jaar helemaal uit de directe zon.

Eerstegraads verbranding

Bij een eerstegraads verbranding is de (opper)huid rood/roze gekleurd. De verbranding is droog, kan pijnlijk zijn en is soms wat opgezwollen. Een eerstegraads verbranding is te vergelijken met een ontstekingsreactie. Na een paar dagen verdwijnen de onaangename verschijnselen.

Een eerstegraads verbranding ontstaat wanneer je bijvoorbeeld te lang onbeschermd in de zon hebt gezeten. De huid is niet stuk en daarom noemen we het geen brandwond, maar een verbranding. Een eerstegraads verbranding kan erg pijn doen.

Wat moet je doen bij zonverbranding?

• Blijf uit de zon zo lang de huid rood is.
  • Koel je huid met een lauwe douche of koude, natte doeken.
  • Smeer je in met aftersun of een bodylotion met verzorgende bestanddelen, zoals aloë vera.
  • Heb je last van hoofdpijn? Blijf dan binnen in een koele ruimte en zorg dat je genoeg drinkt.

ijs

Doneer direct