Begeleiding terug naar school
Voor kinderen is het super spannend om, na een lange periode in het brandwondencentrum, terug te keren naar school. Een belangrijke stap waar hij naar uitkijkt, maar ook bang voor kan zijn. Hoe zullen de klasgenootjes reageren? Om de terugkeer naar school na een opname te kunnen begeleiden is er het project ‘Terug naar School’. Medewerkers van een Brandwondencentrum zijn speciaal getraind om kinderen te begeleiden bij de introductie op school. Het project biedt verregaande nazorg voor kinderen om hun terugkeer naar school te vergemakkelijken.
Spannende dag
Brandwondenslachtoffertjes zijn door de ziekenhuisopname vaak lange tijd niet op school geweest. De eerste dag terug op school is dan ook een spannende dag. Ze hebben hun klasgenootjes vaak lange tijd niet gezien en staan in het middelpunt van de belangstelling. Wanneer de brandwondenlittekens zich op een zichtbare plaats bevinden, zal zijn omgeving moeten wennen aan zijn uiterlijk.
Goede begeleiding bij terugkeer op school is daarom heel belangrijk en kan veel problemen voorkomen. Dit begint met het voorbereiden van de klas zodat de leerlingen het onderwerp brandwonden besproken hebben en de gevolgen daarvan begrijpen. Door het kind te helpen bij het vertellen van zijn verhaal, kan de spanning worden gedeeld. De bedoeling van het ‘ Terug naar school’ project is ervoor te zorgen dat het kind aan het einde van de les is gere-integreerd in de klas.
Help kinderen met brandwonden terug naar school
Voor kinderen en jongeren die in één van de brandwondencentra of andere ziekenhuizen zijn opgenomen met brandwonden, is de eerste dag terug op school erg spannend. Professionele begeleiding tijdens de terugkeer op school is daarom heel belangrijk. Wil jij een kind na het brandwondenongeval weer een fijne schooltijd bezorgen?
Goede begeleiding bij terugkeer op school is daarom heel belangrijk en kan veel problemen voorkomen. Dit begint met het voorbereiden van de klas zodat de leerlingen het onderwerp brandwonden besproken hebben en de gevolgen daarvan begrijpen. Door het kind te helpen bij het vertellen van zijn verhaal, kan de spanning worden gedeeld. De bedoeling van het ‘ Terug naar school’ project is ervoor te zorgen dat het kind aan het einde van de les is gere-integreerd in de klas.
Klasgenootjes en leerkrachten
Klasgenootjes weten wel ongeveer wat er gebeurd is, maar zullen nog vol vragen zitten. Hoe ziet hun klasgenoot eruit, heeft hij pijn, wat heeft hij meegemaakt in het ziekenhuis, blijft hij vanaf nu op school of moet hij weer terug naar het ziekenhuis? Alle aandacht van de klasgenoten is gericht op het kind dat terugkeert in de klas. Ze willen antwoord op hun vragen en het liefst allemaal tegelijk. Professionele begeleiding is er om al deze gevoelens, emoties en vragen in goede banen te leiden.
Ook de meeste leerkrachten zijn niet gewend om met brandwonden om te gaan. Naast hun eigen vragen, krijgen de leerkrachten ook te maken met de vragen van de rest van de klas. Om de leerkracht informatie te verstrekken en op weg te helpen bij de begeleiding van de klas en het kind dat terugkeert naar school, ontvangt de leerkracht voorlichtingsmateriaal vanuit het ‘Terug naar school’ project.
Goede begeleiding bij terugkeer op school is daarom heel belangrijk en kan veel problemen voorkomen. Dit begint met het voorbereiden van de klas zodat de leerlingen het onderwerp brandwonden besproken hebben en de gevolgen daarvan begrijpen. Door het kind te helpen bij het vertellen van zijn verhaal, kan de spanning worden gedeeld. De bedoeling van het ‘ Terug naar school’ project is ervoor te zorgen dat het kind aan het einde van de les is gere-integreerd in de klas.
“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”
Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!
Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…
… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.
Doneer direct