Grijpt jouw baby al naar die kop hete thee?

De tijd vliegt! Inmiddels is je kleintje al een maand of drie. Je baby begint van alles te ontdekken en zal nu ook naar dingen gaan reiken en grijpen. In het begin zal het echte vastgrijpen nog moeilijk zijn, maar je baby kan wel onverwachte bewegingen maken. Wees daarom alert. Eén zwaai naar het kopje koffie of thee in je hand kan ervoor zorgen dat de hete vloeistof op je baby valt. De volgende tips zijn er om dit soort ongevallen te voorkomen.

hand_grijpen

Spelletjes

Kiekeboe met een doekje

Leg een doekje over je eigen hoofd heen, dan ben je ‘weg’. Als je hem vervolgens wegtrekt, dan ben je er weer. Misschien kan je kindje het doekje ook wel wegtrekken bij jou. Je kunt het doekje ook over het hoofd van je kindje leggen. Sommige kindjes vinden het eng, dan trek je hem zelf snel weg. Veel oefenen leidt er toe dat kindjes het doekje zelf weg kunnen trekken.

Veiligheidstips

veiligheidstips_4

Hete dranken

Leg je baby in de box, Maxi-Cosi of een wipstoeltje als je thee of koffie gaat drinken. Zo is je kindje op veilige afstand en kun jij heerlijk genieten van je kopje thee of koffie. Zet je kopje ver bij je kleine vandaan op een hoge tafel. Een theepot laat je op het aanrecht staan of zet je op een hoge tafel. Een baby heeft een dunne huid, dus zelfs een klein scheutje hete thee is al gevaarlijk. Let op: die grote theemokken zijn wel gezellig, maar realiseer je dat als het onverhoopt misgaat er meteen een grote hoeveelheid thee over je kindje valt.

Kaarsen

Houd brandende kaarsen uit de buurt van je kindje. Ze kunnen grijpen naar het vlammetje of de kaars omtrekken, waarbij het hete kaarsvet ook brandwonden kan opleveren. Bovendien kan een omgevallen kaars brand veroorzaken.

Koken

Tijdens het avondeten is het meestal spitsuur in je huishouden, zeker als je ook al wat oudere kinderen hebt rondlopen. Het is o zo makkelijk om tijdens het koken even je (huilende) baby op de arm te nemen. Maar dat is ook erg gevaarlijk. Een onverwachte beweging en je kindje krijgt de hete pannen tegen zich aan of het kookwater over zich heen. Leg je baby dus op een veilige plek tijdens het koken.

kind-in-bad

Check het badwater!

Heeft het badwater wel de juiste temperatuur? Met een speciale badthermometer of een gewone koortsthermometer kom je daar achter! Test daarnaast ook altijd even met je eigen elleboog of het water niet te warm is. Te koud water zorgt voor onderkoeling, te heet water kan (ernstige) brandwonden veroorzaken. De optimale watertemperatuur is 37 graden. Zorg daarnaast dat je kindje tijdens het badderen uit de buurt blijft van de warmwaterkraan. Ook bij een temperatuurmengkraan kan de kraan zelf nog gevaarlijk heet zijn.

kind-in-bad
veiligheidstips_4
kobe_held

“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”

Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!

Doneer direct