Een brandwonden ongeval zit in een klein hoekje

Het lijkt nog maar zo kort geleden dat jouw kindje geboren werd en nu is hij alweer een peuter. Hij leert steeds beter praten en ook zijn motorische ontwikkeling gaat met sprongen vooruit. Een kwart van alle patiënten in het brandwondencentrum is jonger dan 5 jaar. En hoewel de grootste piek tussen de 1 en 2 jaar zit, is de groep van 2 jaar en ouder nog steeds heel groot. Daarom zetten we de belangrijkste tips, die ook op deze leeftijd gelden, nog even op een rijtje.

kind-met-vlam

Veiligheidstips

Pas op met hete dranken

Nu je kind kan lopen en bij steeds meer dingen kan komen, is het heel belangrijk om hete dranken zoals thee en koffie buiten zijn bereik te plaatsen. Bijvoorbeeld in het midden van een hoge eettafel of op een hoog aanrecht. Zet geen thee op de vensterbank achter de bank. Je kind kan op de bank klimmen en daarmee ook bij dat hete kopje thee komen.

Achterste pitten van kookplaat

Gebruik de achterste pitten van de kookplaat en draai de stelen van de pannen naar de zij- of achterkant. Zo voorkom je dat je kindje de pannen van de kookplaat trekt.

Snoeren van apparaten

Plaats apparaten zoals een waterkoker of frituurpan achter op het aanrecht en maak de snoeren zo kort mogelijk zodat je kindje er niet aan kan trekken.

Rode en blauwe knop

Leer je kind vanaf twee jaar de betekenis van de rode en de blauwe kleur op de kraan. Kinderen jonger dan twee jaar kunnen dit nog niet onthouden. Leg uit dat je eerst de koude kraan opendraait, daarna pas warm water erbij doet en bij het afsluiten precies andersom; eerst de warme kraan dichtdraaien, daarna de koude.

Denk ook aan de vaatwasser

De stoom die vrijkomt bij het openen van de deur, kan lelijke brandwonden veroorzaken. Laat je kindje dus niet bij de afwasmachine wanneer deze aan staat of net klaar is.

Weet wat je moet doen bij brand

Is er gevaar? Kinderen hebben dan de neiging om zich te verstoppen. Ook bij brand. Spreek duidelijk af welke volwassenen welke kinderen bij brand in veiligheid brengen.

Plaats rookmelders, óók in de kinderkamer

Als je slaapt, ruik je niets, maar hoor je wel. Tijdens een woningbrand is een werkende rookmelder daarmee je enige overlevingskans. Jij en je kindje worden niet vanzelf gewekt bij brand. Plaats dus rookmelders, zodat jij jezelf en je kindje op tijd in veiligheid kan brengen.

Sluit ’s nachts de binnendeuren

Een simpele handeling als het altijd sluiten van de binnendeuren voordat je gaat slapen, redt levens als er brand uitbreekt. Gesloten deuren zorgen ervoor dat de verspreiding van giftige rook – de grootste bedreiging bij brand – beperkt wordt. Jij en je kind hebben hierdoor meer kans en tijd om veilig te vluchten.

Hete verwarming

Naast kachels/haarden, kunnen ook verwarmingspanelen erg heet worden. Wanneer jouw verwarming warmer kan worden dan 55°C dien je deze te voorzien van een radiatorkast. Zo voorkom je dat je kind zijn handen verbrandt.

Spelletjes

Oefen de vluchtroute

Een brand verspreidt zich razendsnel. Vaak hangt er al binnen een paar minuten een dikke, giftige rook waardoor je niks meer ziet en je niet meer kunt ademen. Je hebt maar een paar minuten om uit huis te vluchten. Belangrijk dus dat jij en je gezin zo snel mogelijk veilig buiten kunnen komen.
Oefen het vluchtplan met elkaar. Probeer hierbij je ogen te sluiten. Zo merk je hoe ingewikkeld het is om je vluchtweg te vinden als je door dikke rook niets meer kunt zien.
Spreek ook af wie welk kind en/of huisdier in veiligheid brengt en waar de huissleutels altijd liggen (bij de voordeur). Door de vluchtroute te oefenen is je gezin voorbereid op een eventuele brand.

veiligheidstips_7
kind-onder-bed
kobe_held

“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”

Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!

Doneer direct