Project: een patiëntvriendelijke badkamer voor revaliderende brandwondpatiënten

Brandwondenpatiënten ondergaan vaak een verbandwissel. Omdat in een bad de wondkorstjes kunnen losweken, vindt deze pijnlijke behandeling vaak plaats in een badkamer. In alle drie de brandwondencentra zijn de badkamers inmiddels optimaal ingericht voor pijnbestrijding. Zowel zorgverleners als patiënten zijn enorm positief over het effect van de moderne verbandwisselkamers.

De vernieuwde verbandwisselkamers zijn niet toegankelijk voor brandwondenpatiënten die voor de poli of revalidatie komen. Het brandwondencentrum in Groningen wil hier verandering in brengen door ook de badkamer voor deze brandwondenpatiënten optimaal in te richten voor pijnbestrijding

Met de steun van een aantal bijzondere fondsen hebben we nu de verouderde ruimte gerenoveerd tot een patiëntvriendelijke badkamer, waar patiënten met minder angst voor pijn de behandeling ingaan. Uit onderzoek blijkt dat dit leidt tot minder trauma en een lagere medicijnbehoefte. Zo helpen we het leed door brandwonden beperken.

Hieronder vindt u de ‘voor’ en ‘na foto’s.

Voor

Na

Een aangepaste badkamer is meer dan alleen mooi of leuk, het is echt een bijdrage aan de kwaliteit van zorg voor de brandwondenpatiënten.  Onze werkruimte is in zeer positieve zin verbeterd, maar vooral voor onze patiënten is de aangepaste verbandwisselkamer erg prettig.

Inge Brouwer – zorgcoördinator brandwondencentrum

Dankzij deze fondsen hebben we de renovatie kunnen realiseren: