Jouw kindje gaat bijna kruipen

Wat een ontwikkelingen maakt jouw kleintje door. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort op handen en knieën zitten, en misschien zelfs al kruipen. Voor je het weet beweegt jouw kindje zich razendsnel door het huis. Let dus op met gevaarlijke voorwerpen zoals een pot hete thee. Zet deze altijd buiten bereik van jouw kind.

kruipend_kind

Spelletjes

Paardje rijden

Je houdt je baby op schoot en beweegt met je benen alsof hij aan het paardrijden is. Als je baby wat stabieler zit, kun je het op één been laten paardrijden. Je kunt met allerlei paarden rijden (damespaard, boerenpaard, herenpaard en ruiterpaard), waarbij de bewegingen van rustig hobbelig tot hoge sprongen worden. Je kunt eindigen met een ‘gat in de weg’ en het kindje voorzichtig een stukje tussen je benen door laten glijden. Met dit spel test je of je baby zelf al kan zitten.

Wedstrijdje kruipen

Je kunt samen met je baby een ‘wedstrijdje’ houden, door achter elkaar aan te kruipen. Maak een treintje en laat je baby achter je aan kruipen. Je kunt versnellen, in zijn achteruit, kijken wie het eerste bij de knuffel is. Je kunt je achter de keukentafelpoot verstoppen en linksom/rechtsom weer opduiken. Je kunt ook speeltjes inzetten om je baby naartoe te laten kruipen en je kunt natuurlijk ook achter je kindje aan kruipen. Zo kom je er achter hoe snel je baby zich al kan verplaatsen en dus bij potentieel gevaar kan komen.

Veiligheidstips

Hete thee

veiligheidstips_4

Terwijl jij gezellig zit te kletsen, stoot je baby per ongeluk je kopje thee van (salon)tafel. Dat wil je voorkomen. Zet de theepot, koffiekan en kopjes dus altijd buiten bereik van je baby.

Tafellaken

veiligheidstips_5

Een tafellaken staat gezellig, maar is niet veilig. Je baby trekt hier met veel plezier aan en trekt zo de hete thee- of koffiepot van tafel over zich heen. Kies in plaats hiervan voor een placemat en zorg ervoor dat de pot hete thee of de hete pan niet op de placemat staan.

Loopstoeltje

Zet je baby nooit in een loopstoeltje. Je kleine is dan in staat om rond te lopen terwijl hij hier eigenlijk nog niet aan toe is. Het gevaar bestaat dat hij tegen een tafel aan stoot waar een hete kop thee of koffie op staat. Als de hete thee vervolgens omvalt, kan je baby door de loopstoel niet snel opzij stappen, bukken of draaien.

veiligheidstips_4
veiligheidstips_5
kobe_held

“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”

Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!

Doneer direct