het COLLECTEAVONTuUR VAN Dean

De stoere, goedlachse Dean gaat dit jaar voor het eerst met de collectebus op pad. Hij is het ‘gezicht’ van de collecte in 2022 en straalt op de poster en kaartjes die collectanten kunnen uitdelen.

Dean heeft littekens van de brandwonden die hij opliep toen hij nog geen 2 jaar was. Maar hij schaamt zich er niet voor. In de collecteweek neemt hij de poster met zijn foto erop mee naar school en laat deze vol trots aan zijn klasgenootjes zien. Hij vertelt over de collecte van de Brandwonden Stichting.

Dean collecteren
Jazz collecteren

Als de schooldag erop zit, is het tijd om met de collectebus op pad te gaan. Samen met zijn moeder en zusje loopt Dean langs de lange lange lanen met boerderijen. Er zitten forse afstanden tussen de huizen en soms is het flink zoeken naar deurbellen. Een volle collectebus is niet 1-2-3 voor elkaar.

“Niet te lang kletsen mam!”, roept Dean als zijn moeder weer even net te lang blijft praten aan de deur. Maar het zijn de gesprekken, de mensen die zeggen hoe dapper ze het vinden dat zij hun verhaal delen, en natuurlijk de vele donaties die dit een bijzondere ervaring maken.

Huis na huis lopen ze met z’n drietjes af. En na elke donatie klinkt er beleefd ‘dank u wel’. Maar dan ziet Dean een tractor en is het tijd voor een pauze. Dean klimt op de tractor en mag zelfs een stukje meerijden. Ook de koeien verderop ontsnappen niet aan zijn aandacht. “Mag ik even naar de koetjes toe?”, vraagt Dean.

Na een welverdiende pauze gaat het collecteren weer verder. Met nog heel veel huisnummers te gaan, wordt de collectebus al aardig zwaar. Er worden muntjes in de bus gedaan, maar ook briefjes van 5, 10 of zelfs 20 euro! Met een goed gevulde collectebus en heel wat meters in de benen, keren ze met een voldaan gevoel terug naar huis.

Dean koeien
kobe_held

“Ik ben bang dat mijn littekens niet meer weggaan”

Kobe (9) verbrandde door een ongeluk met vuur. Samen met andere kinderen met brandwonden leert Kobe om te gaan met zijn littekens.
Geef voor kinderen met brandwonden!

Doneer direct