HEB JE EEN VRAAG?
KIJK IN ONZE FAQ

Heb je een vraag over de Nederlandse Brandwonden Stichting of onze werkzaamheden? Wil je iets weten over ons donateurschap of zit je eraan te denken om vrijwilliger te worden? Dan vind je hier onze meest gestelde vragen.

Heb je een vraag

Heb je een vraag aan ons?
Kijk in onze FAQ.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Ik wil mijn (adres)gegevens wijzigen. Hoe regel ik dit?

Dat kan via dit formulier

Ik wil geen mails of post meer ontvangen. Hoe regel ik dit?

Bel ons op 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected].

Ik wil graag in contact komen met lotgenoten. Kan dit?

Dat is zeker mogelijk. Kijk eens op deze pagina.

Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

Wat vervelend dat je een klacht hebt. We willen dit uiteraard zo snel mogelijk oplossen. Bel ons op 0251-275555 of stuur een mail naar [email protected]. Dan kijken we samen hoe we het kunnen oplossen.

Behandelingen worden verzekerd. Waarom is een stichting nodig?

Opnames en behandelingen worden inderdaad betaald door de verzekering. Maar daarmee zijn brandwondenpatiënten er nog lang niet. Nazorg, lotgenotencontact en begeleiding van kinderen die teruggaan naar school zijn allemaal nodig om hun leven weer op te pakken. Deze nazorg wordt niet vergoed. Evenals het geven van voorlichting om brandwonden te voorkomen en geld voor onderzoek.

Waarom is een stichting nodig? Ontvangen jullie geen geld van de overheid?

De Nederlandse Brandwonden Stichting krijgt geen subsidie van de overheid en is sinds de oprichting afhankelijk van particuliere giften. Zonder de giften kunnen we geen campagnes opzetten, geen nazorg bieden, geen activiteiten organiseren en geen onderzoek financieren. Kortom: zonder particuliere giften kunnen we geen actie ondernemen waarmee we preventiecampagnes stimuleren en nazorg bieden aan brandwondenpatiënten.

Wat is het CBF-keurmerk?

Onze stichting heeft het CBF-keurmerk. Dit wordt toegekend aan organisaties die zich op een verantwoorde wijze bezighouden met het inzamelen van geld voor goede doelen. Het laat zien dat onze financiële huishouding op orde is en we openheid van zaken geven.

Wat is de ANBI-status?

De Nederlandse Brandwonden Stichting is door de Belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling: ANBI. Dit houdt in dat we geen schenkings- en/of successierecht betalen over ontvangen schenkingen en nalatenschappen.

Ben jij een collecteorganisator, collectant of assistent?
Kijk in deze FAQ.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Ik heb mezelf aangemeld als vrijwilliger, maar ik heb nog niets gehoord.

Wat vervelend dat je nog niets hebt gehoord, onze excuses. We kunnen jouw hulp uiteraard goed gebruiken. Bel ons op 0251-275555 of mail naar: [email protected]. Dan zoeken we het samen zo snel mogelijk uit.

Ik heb mezelf afgemeld als vrijwilliger, maar ik ontvang nog steeds post.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je kunt contact opnemen via 0252-275555 of stuur een mail naar [email protected]. Onze collega’s zien wat er mis gaat en lossen dit direct voor jou op.

Ik wil mezelf graag aanmelden als vrijwilliger. Waar kan ik dit doen?

Wat fijn dat je ons wilt helpen! Je kunt je aanmelden via deze pagina, hier vind je ook meer informatie. Kom je er niet uit? Dan kun je contact met ons opnemen via 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected].

Wanneer is de collecteweek?

De collecteweek van 2023 vindt plaats van 8 tot en met 14 oktober. 

Klopt het dat jullie collectanten werven aan de deur?

Met behulp van wervingbureaus zijn we regelmatig op zoek naar mensen die zich willen inzetten voor mensen met brandwonden. Het kan dus zijn dat je een van onze wervers aan de deur krijgt. Onze wervers vragen bijvoorbeeld om collectant te worden en kunnen zich altijd legitimeren.

Ik heb een klacht over een collectant of organisator. Waar kan ik terecht?

Wat vervelend dat je een klacht hebt. Voor klachten kun je ons bereiken via: [email protected] of bel ons op: 0251-275555. Dan kijken we samen hoe we jouw klacht kunnen oplossen. 

Wat doe je als collectant, assistent of organisator?

Collectant: als collectant ga je langs de deuren in jouw eigen wijk om geld op te halen. Met jouw organisator spreek je af waar en wanneer je gaat lopen.

Assistent: als assistent help je de organisator in jouw wijk. Assistenten zijn vooral nodig in grote wijken. Interesse? Stuur een mail naar: [email protected]

Organisator: met de hulp van jouw regiovertegenwoordiger zet je de collecte op in jouw wijk. Zo deel je de collectanten in, voorzie je iedereen van materiaal en tel je de opbrengst.

Ik ben collectant. Hebben jullie tips voor het collecteren?

Wat leuk dat je collectant bent! Je vindt op onze collecte pagina veel tips voor tijdens de collecte. 

Ben je een donateur?
Kijk dan in deze FAQ.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Ik wil mijn (adres)gegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?

Dat kan via dit formulier

Ik wil mijn donateurschap opzeggen. Hoe doe ik dat?

Bel ons op 0251-275555. Dan gaan we jouw opzegging verwerken. 

Wat gebeurt er met mijn donatie?

We gebruiken donaties voor vier verschillende thema’s. 50 procent van de donaties wordt gebruikt om onderzoek te financieren. Daarnaast besteden we aandacht aan: betere zorg, preventie en een hoge kwaliteit van leven voor mensen met brandwonden. 

Ik ben al lang donateur en ik zou graag een veiligheidsproduct krijgen. Kan dit?

Wat fijn dat je ons al zo lang steunt! Bel ons op 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected]. We kijken dan samen naar de mogelijkheden. 

Ik wil vanuit het buitenland geld doneren. Is dit mogelijk?

Wat fijn dat je wilt doneren. Gebruik in het buitenland ons IBAN en BIC nummer.
IBAN: NL93RABO 0388013222
BIC: RABONL24

Wordt mijn brandblusser automatisch vervangen na drie jaar?

Als donateur van onze stichting kun je een brandblusser aanvragen. Als je mensen met brandwonden blijft steunen, wordt deze na drie jaar automatisch vervangen. Je kunt de oude brandblusser inleveren bij een inleverpunt in jouw gemeente.

Waar kan ik defecte of verouderde producten inleveren?

Wat vervelend dat je product defect of verouderd is. Brandblussers lever je gemakkelijk in bij jouw gemeente. Rookmelders en co-melders kun je inleveren bij inleverpunten voor oude elektronische apparaten. 

Ik heb een product besteld, maar heb deze nog niet ontvangen. Wat nu?

Wat vervelend dat je jouw product nog niet hebt ontvangen! Neem contact op met via: 0251-275555 of mail naar: [email protected]. Onze collega’s achterhalen wat er mis is gegaan en lossen dit zo snel mogelijk op.

Ik heb een vraag over de betaalmethode Mijn eenmalige gift. Waar kan ik deze stellen?

Wat fijn dat je ons steunt! Wij helpen je graag met je vraag over de nieuwe betaalmethode Mijn eenmalige gift. Bel ons op 0251-275555 of stuur een e-mail naar [email protected].

Kan ik het Mijn eenmalige gift formulier terugsturen in elke envelop?

Wat goed dat je een donatie wilt doen! Het Mijn eenmalige gift-formulier stuur je voortaan niet meer naar je bank, maar rechtstreeks naar de Brandwonden Stichting. Bij iedere brief die je van ons krijgt, ontvang je een gratis retourenvelop met adressering. Geen retourenvelop ontvangen? Je kunt het Mijn eenmalige gift formulier ook zelf adresseren ter attentie van Nederlandse Brandwonden Stichting, antwoordnummer 390, 1940 VB  Beverwijk.

Waar kan ik nog meer algemene informatie vinden over Mijn eenmalige gift?

Goede Doelen Nederland heeft ook een algemene informatiepagina over Mijn eenmalige gift. Bekijk de pagina http://www.mijneenmalige gift.nl voor nog meer informatie. Heb je specifieke vragen die daar niet beantwoord worden? Neem dan contact met ons op via 0251-275 555 of [email protected]

Vragen over onze webshop?
Kijk in deze FAQ.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe bestel ik iets?

In onze webshop vind je veel producten voor jouw brandveiligheid. Kijk op de website rookmelders of co-wijzer om uit te zoeken welke materialen je nodig hebt. Heb je een vraag? Bel ons dan op 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected].

Waar blijft mijn pakketje?

In principe wordt jouw pakket de volgende werkdag bezorgd. Wacht je al lang op je pakket? Stuur een mail naar [email protected] of bel ons op: 0251-275555. Onze collega’s zoeken vervolgens uit waar je pakket is en of er misschien iets is misgegaan. 

Mijn rookmelder gaat af zonder dat er iets aan de hand is. Wat moet ik doen?

Als jouw rookmelder probleemloos heeft gewerkt maar na een poos zonder aanleiding alarm geeft, zit er meestal stof in de sensor. De melder gaat bij geringe vervuiling kort in alarm en stopt dan vanzelf. Dit zijn de eerste signalen dat er onderhoud nodig is.

Je krijgt stof eenvoudig uit de melder door de stofzuigerstang 20 tot 40 seconden tegen de melder aan te houden, doe dit aan de zijkanten waar de openingen zitten. Test jouw melder vervolgens altijd met de montagevoet op de melder, anders werkt de melder niet.

Is je probleem nog niet opgelost? Bel ons dan op 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected].

Kan ik hulp krijgen bij het plaatsen van mijn rookmelder of CO-melder?

Heb je hulp nodig bij het bevestigen van onze producten? Wellicht kan iemand in de buurt helpen. Anders komt één van onze vrijwilligers graag helpen. Bel naar 0251-275555 of stuur een mail naar: [email protected]

Mijn product heeft een oudere productiedatum. Werkt deze nog wel zo lang?

Het is verplicht om een ‘advies-vervang-datum’ op rookmelders te voeren, volgens de EU-norm 14604. Het is niet zo dat rookmelders na deze datum in kwaliteit achteruitgaan. Dit komt doordat de rookmelders pas geactiveerd worden op het moment dat ze gemonteerd worden. Hiermee is de start van de levensduur anders. Dit kan verwarrend zijn. Daarom laat de producent de garantie ingaan vanaf het moment van aanschaf, niet vanaf de montage. 

Wij bewaren de gegevens van jouw aanschaf ruim 10 jaar, zodat je ons altijd kunt bellen wanneer de melder voortijdig aan vervanging toe is. Ongeacht de datum op je rookmelder.

Onze leverancier adviseert om na 10 jaar de rookmelders en co-melders te vervangen. Goed onderhoud (eens in de drie maanden de melders afnemen met een vochtige doek en uitzuigen) verlengt de levensduur met twee tot vier jaar. Verder adviseren we om de melders eens per maand te testen, bijvoorbeeld op de eerste maandag van iedere maand.

Heb ik garantie op alle artikelen?

Voor alle producten in onze webshop gelden fabrieksgaranties. Dit betekent dat je recht hebt op de reguliere garantiebepalingen. Deze garantiebepalingen zijn verschillend  voor elk artikel en vind je terug in de meegestuurde documentatie. Heb je een vraag? Stuur een mail naar: [email protected].

Wat doe ik als mijn bestelde artikel defect is bij aflevering?

Wanneer jouw artikel defect geleverd is, of binnen 7 dagen na levering een defect vertoont, verzoeken we je vriendelijk om contact met ons op te nemen. Dit kan via 0251-275555 of [email protected].

Wat houdt het donateurschap in de webshop in?

U kunt bij een aanschaf uit onze webshop er voor kiezen donateur te worden bij ons. Hier geldt een minimale periode van doneren voor, die per product verschillend kan zijn. In de bevestigingsmail die u heeft ontvangen staat deze informatie, of u kunt ons mailen op [email protected], dan kijken wij het even voor u na.

Hoe verloopt het retourproces?

Wilt u gebruik maken van uw herroepingsrecht? Kijk dan hier bij herroepingsrecht. Binnen 30 dagen mag je het product gratis retourneren. Is er een andere reden waarom u uw product wil retourneren, neemt u dan contact met ons op via de mail op [email protected] of bel naar 0251-275555.

Krijg ik een Track & Trace nummer?

De Nederlandse Brandwonden Stichting maakt bij het versturen van haar producten gebruik van Fietskoeriers.nl of van DHL. Op de dag dat u uw pakket gaat ontvangen krijgt u van hen een mail met daarin een track& trace nummer, op die manier kunt u in de gaten houden wanneer u uw pakket kunt verwachten.

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee