Onderzoekers

Inge combineert haar onderzoek met de praktijk

verhaal inge

Maak kennis met… Inge Spronk. Deze wetenschapper uit Breda zet zich dagelijks in voor een betere brandwondenzorg. Ze werkt bij drie organisaties binnen de brandwondenzorg: Vereniging Samenwerkende Brandwondencentra Nederland, het Erasmus MC en de Nederlandse Brandwonden Stichting. “Het mooie is dat resultaten uit je onderzoek vaak direct worden toegepast in de praktijk.”

Inge heeft helder voor ogen waarom ze met onderzoek is begonnen. “Ik ben het onderzoek in gegaan omdat ik het heel interessant vind om zaken uit te zoeken en oplossingen te vinden. Daarbij vind ik het heel mooi om door dingen te ontdekken, bij te dragen aan het verder verbeteren van de zorg voor individuele patiënten.”

Lange termijn

Voor de Bredase is het belangrijk dat het onderzoek een maatschappelijk doel heeft en daadwerkelijk wordt ingezet. “Bij mijn project is het heel mooi dat we kunnen bijdragen aan verdere kennis over lange termijn gevolgen van brandwonden. Hiermee kunnen we de zorgverlener ondersteunen door betere kennis, en de patiënt door betere patiëntgerichte informatie.”

Het onderzoek richt zich op de langetermijneffecten van brandwonden op de kwaliteit van leven van patiënten. Elke werkdag is voor haar weer anders. “Het is erg afhankelijk van de fase van je onderzoek. Tijdens het opstarten ben je veel aan het overleggen met collega’s, aan het lezen in de literatuur en aan het brainstormen om tot een zo goed mogelijk plan te komen om een specifieke vraag of probleem op te lossen. Vervolgens ga je data verzamelen en heb je veel meer contact met patiënten.”

Gezamenlijk doel

De verzamelde data moet natuurlijk worden verwerkt en geanalyseerd, en dan vind je haar meer achter de computer. “We bespreken deze resultaten dan ook met alle onderzoekers die betrokken zijn bij de studie. Zo leren we nog meer voor een verdere verbetering van de brandwondenzorg.” De laatste stap is het schrijven van het artikel en de publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift. “We proberen zoveel mogelijk in het Nederlands en Engels te publiceren. Zo kan de kennis ook makkelijk door anderen worden gebruikt.”

“Je ziet meteen waar je het voor doet.”

Op de vraag wat zij juist zo speciaal vindt aan het werken binnen de brandwondenzorg, heeft ze een makkelijk antwoord. “De korte lijn met de praktijk. Door te werken in het brandwondencentrum is de praktijk heel dichtbij, wat erg inspirerend is. Je ziet meteen waar je het voor doet. Ik werk samen met onderzoekers, artsen, verpleegkundigen en patiënten aan een gezamenlijk doel. Veel projecten en onderzoeken zijn gelinkt aan de dagelijkse brandwondenzorg en resultaten worden vaak op korte termijn geïmplementeerd.”

En waarom is haar onderzoek belangrijk? Vanwege het feit dat gepersonaliseerde nazorg steeds belangrijker wordt. “We dragen bij aan verdere kennis over lange termijn gevolgen van brandwonden voor iedere patiënt en zorgen voor betere, patiëntgerichte informatie. Deze informatie wordt ook opgenomen in het brandwonden nazorgportaal waardoor we patiënten nog beter kunnen helpen.“