Veilig kruikgebruik

Veel mensen denken dat het gebruik van een kruik veilig is. Of je gebruikt een kruik misschien zonder erbij na te denken. Maar in het brandwondencentrum komen regelmatig slachtoffers met ernstige brandwonden binnen, veroorzaakt door een lekkende of gescheurde kruik. Een kruik kun je gebruiken om je koude voeten aan op te warmen of je (buik)pijn mee te verzachten. Maar ook voor baby’tjes kan het gebruik van een kruik handig zijn. Omdat baby’s hun eigen lichaamstemperatuur nog niet kunnen regelen is het, zeker in de winter, belangrijk dat je een kruik hebt. Op deze pagina vind je tips en adviezen over hoe je een kruik veilig gebruikt.

Kruik in kruikenzak Stichting Babyspullen

Kruik met kruikzak in bedje Stichting Babyspullen

Advies veilig kruik gebruiken

• Doe een kruikenzak om iedere kruik.
  • Een hoes/zak in de vorm van een speelgoedbeest nodigt kinderen uit om met de kruik te spelen; gebruik deze niet.
  • Wil je de kruik gebruiken om het bedje van je baby voor te verwarmen? Vergeet deze dan niet eruit te halen als je je kleintje in bed legt.
  • Blijkt het (in overleg met je arts, kraamverzorgende of verloskundige) toch nodig om de kruik bij je baby te leggen? Plaats de kruik dan bovenop het dekentje. Leg de kruik niet te dicht bij de baby.
  • Zet de kruik na gebruik weg volgens de instructies.

Meer tips om veilig je kruik te gebruiken

warmwaterkruik

De warmwaterkruik wordt verwarmd door het hete water waarmee deze gevuld wordt. Bij een warmwaterkruik is het belangrijk dat:

• Er in de dop een afsluitplaatje van rubber zit. Zo’n kruik heeft meerdere windingen in de schroefdop en is naadloos.
  • Je de warmwaterkruik en het rubber voor ieder gebruik controleert. Het rubber mag geen scheuren vertonen of hard zijn. Is dat toch het geval? Gebruik de kruik dan niet. Vervang eerst het rubber.
  • Je de kruik niet gebruikt met kokend water, maar met heet kraanwater vult en de dop goed vastdraait. Check op lekkages door de kruik (na droogmaken) over het aanrecht te rollen of voorzichtig te schudden met de dop naar beneden.
  • Je een lege of gevulde heetwaterkruik nooit opwarmt; Door de spanning kan de kruik kapot gaan.
  • Een kunststof kruik leeg weg wordt gezet na gebruik.
  • Een metalen kruik gebruikt? Een metalen kruik is gevoelig voor roest en moet je dus juist gevuld met water wegzetten. Ook als de kruik lange tijd niet meer gebruikt wordt. Een lege kruik kan namelijk gaan roesten. Hierdoor kan een gat ontstaan waardoor de kruik gaat lekken.
  • Tip: Rol de kruik en kruikenzak in een hydrofiele luier en knoop deze dicht. Leg de kruik altijd met de knoop naar de baby toe. Door de knoop blijft de kruik op afstand en kan deze niet naar de baby toe rollen.

gelkruik

Een gelkruik wordt in de magnetron verwarmt. De inhoud verandert tijdens het verwarmen van vaste naar vloeibare vorm. Na het afkoelen neemt de inhoud weer een vaste vorm aan. Bij een het gebruiken van een gelkruik is het van belang dat je:

• Een gelkruik koopt met een duidelijke (Nederlandse) gebruiksaanwijzing en deze dus altijd volgens de handleiding opwarmt. Let vooral op dat de kruik in de magnetron niet langer en/of met een hoger vermogen wordt opgewarmd.
  • De kruik telkens voor gebruik checkt op scheurtjes waardoor de (warme) inhoud uit de kruik kan vrijkomen. Wanneer dat het geval is, gebruik de kruik dan niet meer.
  • De inhoud van de gelkruik na het verwarmen goed mengt. Een magnetron verwarmt namelijk altijd ongelijkmatig.

pittenkruik

De pittenkruik is een katoenen sloop gevuld met bijvoorbeeld lijnzaad of kersenpitten. Deze kruik warm je op in de magnetron/oven, of bovenop de verwarming. De pitten houden de warmte lang vast. Laat je kind niet deze kruik gebruiken. Dit vanwege een verhoogd risico op wiegendood en kans op spontane ontbranding. Zorg daarnaast, als je deze kruik wilt gebruiken, dat je:

• Een pittenkruik koopt met een duidelijke (Nederlandse) gebruiksaanwijzing en deze altijd volgens de handleiding opwarmt. Gebruik je de kruik in de magnetron? Warm de kruik dan niet langer en/of met een hoger vermogen op.
  • De pittenkruik voor ieder gebruik checkt op losse naden of gaatjes. In de kleine pitten of zaden die vrijkomen kunnen kleine kinderen gemakkelijk stikken. Zie je losse naden of gaatjes? Gebruik deze kruik dan niet.
  • De kruik voor ieder gebruik vochtig maakt met water, zodat de kersenpitten niet uitdrogen.
  • De pittenkruik (zonder hoes) gebruik bij voorkeur in de oven of op de verwarming om op te warmen. Bij kruikgebruik in de magnetron kunnen sommige pitten (veel) heter worden dan andere.
  • Voor gebruik de pitten in de kruik door elkaar schudt en de temperatuur van de pittenkruik controleert op de binnenkant van je pols.
  • De pittenzak kruik niet meer gebruikt als je na het opwarmen een baklucht ruikt. Die lucht komt door verkoling van de pitten, wat gevaar oplevert.

elektrische kruik

Een elektrische kruik wordt warm door deze op te laden met een stekker. Heb je een elektrische kruik of ben je van plan deze te kopen? Let dan goed op het volgende:

• De elektrische kruik hoort automatisch af te slaan wanneer de gewenste temperatuur is bereikt.
  • Stop de kruik altijd in een kruikenzak.
  • Sluit de elektrische kruik goed af, zodat je niet bij de elektrische elementen kunt komen.
  • Controleer de kruik op scherpe randen of onderdelen.
  • Volg altijd de instructies in de gebruiksaanwijzing.
  • Sluit de kruikenzak na het opwarmen goed af.
  • Leg de kruik tijdens het opladen op een vuurvaste ondergrond.
  • Leg de kruik nooit in bed met de stekker nog in het stopcontact.

Samenwerking Stichting Babyspullen

Ieder kindje dat in Nederland geboren wordt, verdient een eerlijke start. Stichting Babyspullen zet zich in voor baby’s die geboren worden in armoede. Ze zamelt landelijk gebruikte en nieuwe babyspullen in en maakt daar babystartpakketten van. Een prachtig initiatief!

“Het babypakket zorgde voor veel rust en opluchting. Na dat pakket wist ik echt: het is nu goed zo, ik heb alles.” – mama Dehlayla

Helaas is er een groot tekort aan nieuwe kruiken voor in de pakketten. En dit terwijl een kruik essentieel is in het leventje van een pasgeborene. Zo’n kleintje kan zichzelf namelijk nog niet goed op temperatuur houden. Bovendien weten we dat de doelgroep die in aanmerking komt voor een babypakket, ook de groep is die het grootste risico loopt op ernstige brandwonden. De Nederlandse Brandwonden Stichting en Stichting Babyspullen slaan daarom de handen ineen om zoveel mogelijk van deze gezinnen een nieuwe kruik te bieden.

Gun jij een kindje in armoede een eerlijke start?

Stichting Babyspullen babystartpakket

Foto: Studio74_fotografie

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee