VOORKOM BRANDWONDEN MET DEZE TIPS

De belangrijkste tips op een rijtje
Warmwaterkruik

Veilig kruikgebruik

In het brandwondencentrum komen regelmatig slachtoffers met ernstige brandwonden binnen, veroorzaakt door een lekkende of gescheurde kruik. Een kruik kun je gebruiken om je koude voeten aan op te warmen of je (buik)pijn mee te verzachten, of om het (baby)bed mee op te warmen. Maar hoe gebruik je zo’n kruik veilig?

Tip - Controleer altijd de badtemperatuur

Controleer altijd de badtemperatuur

Gaat je baby in bad? Controleer dan het badwater met een badthermometer of je elleboog. Met een thermostaatkraan kun je de temperatuur eenvoudig bepalen. Blijf uiteraard ook altijd bij je baby in de buurt tijdens het badderen.

Tip - Voorkom contact met hete objecten

Baby's

Voorkom contact met hete objecten

De kachel, open haard, ovendeur en verwarmingsbuizen zijn heet! Baby’s kruipen veel en voor je het weet raken ze één van deze hete objecten aan. Voorkom dit door baby’s altijd op veilige afstand te houden.

Tip - Pas op met hete dranken

Pas op met hete dranken

Zit een baby bij je op schoot? Drink dan geen hete thee, koffie of soep. Je let even niet op én de hete vloeistof valt over de baby heen. De huid van baby’s is erg dun. Zelfs een klein kopje thee kan al zeer ernstige brandwonden veroorzaken.

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Doneer direct