Wekelijks nieuwe slachtoffers door ongeval met brandbare vloeistoffen

Beverwijk, 28 juli 2016 – Nog steeds komen er jaarlijks tientallen levens op z’n kop te staan door een ongeluk met brandbare vloeistoffen zoals spiritus, bio-ethanol, (was)benzine en brandgel. Alleen al vorige week, toen het zomers warm was, zijn er 7 personen in één van de drie Brandwondencentra behandeld na een ongeval met brandbare vloeistoffen in combinatie met een barbecue of vuurkorf. ‘’Onze conclusie is dat er nog behoorlijk onvoorzichtig wordt gedaan bij het aansteken van een barbecue of vuurkorf,’’ aldus Jacob Blik – afdelingshoofd Brandwondencentrum Groningen. ‘’En dan te bedenken dat we nog vele barbecue-dagen in het vooruitzicht hebben deze zomer.’’

In 2015 werden er 81 slachtoffers met zeer ernstige brandwonden opgenomen in de Nederlandse brandwondencentra in Groningen, Beverwijk en Rotterdam na een ongeval met brandbare vloeistoffen[1]. Reden genoeg voor de Nederlandse Brandwonden Stichting om, samen met ervaringsdeskundigen Chris, Kim, Jeroen, Anna en Roza, in actie te komen. Zij slaan de handen ineen om middels een indrukwekkende voorlichtingscampagne het Nederlandse publiek te informeren over de gevaren én gevolgen van brandbare vloeistoffen. Roza (20 jaar) loopt in 2015 bij een ongeval met wasbenzine derdegraads brandwonden op. Vijf weken wordt ze opgenomen in een brandwondencentrum. Een lange revalidatieperiode volgt. Wat overblijft zijn de littekens. Roza: ‘’Mijn littekens horen nu bij mij, het is goed zo. Met mijn verhaal wil ik anderen helpen en slachtoffers voorkomen.’’

Waardoor gaat het mis?
De Nederlandse Brandwonden Stichting heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van ongevallen met brandbare vloeistoffen. Uit de verhalen van slachtoffers blijkt dat mensen weinig weten over de gevaren bij het gebruik van brandbare vloeistoffen. Daarnaast onderschatten zij de risico’s. Brandbare vloeistoffen zijn nooit 100% veilig te gebruiken. Bij alle brandbare vloeistoffen zoals spiritus, bio-ethanol of (was)benzine komt bij het openen ALTIJD een gaswolk vrij die in de lucht blijft hangen (verdamping). Deze gaswolk is zeer groot. Eén vonk in de gaswolk kan dan genoeg zijn voor een meterslange steekvlam. Niet alleen de persoon die de brandbare vloeistof in de barbecue of de vuurkorf spuit loopt gevaar; vaak zijn het juist de omstanders die vlam vatten.

Hoe moet het dan wel?
De drie Brandwondencentra en de Nederlandse Brandwonden Stichting raden mensen aan geen brandbare vloeistoffen te gebruiken voor het aanmaken van een barbecue of vuurkorf. Brandbare vloeistoffen zoals spiritus, bio-ethanol of (was)benzine mogen in geen geval op een vuurbron worden gespoten. De enige manier om een barbecue 100% veilig aan te steken, is met aanmaakblokjes.

Doe de BBQ-test!
Via een online kennistest leer je in slechts acht vragen hoe je een barbecue ongeval kunt voorkomen. Daarnaast leer je wat je moet doen als iemand tijdens het barbecueën opeens in brand staat. Test je eerste hulpkennis via www.brandwondenstichting.nl/bbq. Meer tips voor veilig barbecueën en de verhalen van Chris, Kim, Jeroen, Anna en Roza lees je op www.brandwondenstichting.nl/brandbarevloeistoffen.

/// EINDE PERSBERICHT ///

Over de Nederlandse Brandwonden Stichting
De Nederlandse Brandwonden Stichting doet er alles aan om brandwonden te voorkomen en het leed ten gevolge van brandwonden tot een minimum te beperken. De organisatie wordt niet gefinancierd door de overheid en is volledig afhankelijk van gevers en vrijwilligers die zich inzetten voor de landelijke collecte. Wij financieren wetenschappelijk onderzoek, ondersteunen artsen en verpleegkundigen met hun opleiding, zetten campagnes in om brandwonden te voorkomen en helpen slachtoffers sterker en weerbaarder te worden. Hierbij werken wij intensief voor en samen met de drie Nederlandse Brandwondencentra (Groningen, Beverwijk en Rotterdam). Met elkaar streven we er naar de brandwondenzorg voor de patiënt continu te optimaliseren. Eerste hulp bij brandwonden, ervaringsverhalen van brandwondenslachtoffers en een overzicht van lopend wetenschappelijk onderzoek vind je op www.brandwondenstichting.nl.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Wilt u een ervaringsdeskundige of de heer Jacob Blik (afdelingshoofd Brandwondencentrum Groningen) interviewen? Neem dan contact op met persvoorlichter Merel van der Mark via mvdmark@brandwondenstichting.nl of 06-81185989.

Zoekt u passend beeldmateriaal? Kijk op www.brandwondenstichting.nl/pers
Kent u de eerste hulpregels? Doe de BBQ-test: www.brandwondenstichting.nl/bbq
Tips voor veilig barbecueën en de verhalen van Chris, Kim, Anna, Jeroen en Roza vindt u op www.brandwondenstichting.nl/brandbarevloeistoffen