OORZAKEN VAN BRANDWONDEN

Weet jij hoe je een brandwond voorkomt en wat de meest voorkomende oorzaken zijn? Een ongeluk, met een (ernstige) brandwond als gevolg, zit vaak in een klein hoekje. Daarom is het belangrijk om de meest voorkomende oorzaken te kennen.

oorzaken brandwonden header

Oorzaak brandwond vaak in dagelijkse bezigheden

De meeste verbrandingen gebeuren tijdens alledaagse bezigheden. Denk aan het aanraken van een hete ovenschaal of een heet strijkijzer, dit noemen we contactverbranding. Ook gebeuren er veel ongelukken met hete vloeistoffen, zoals thee of koffie. Zonverbranding is wellicht één van de bekendste vormen van verbranding. Brandwonden kunnen daarnaast ontstaan door contact met een (steek)vlam, verbranding door elektriciteit of de inwerking van een chemische vloeistof.

Oorzaak vaak in dagelijkse bezigheden

Cijfers rondom de oorzaak van een brandwond op een rij

Ieder jaar maken gemiddeld 1.000 mensen in Nederland een ernstig brandwondenongeval mee. Zij worden hierna opgenomen in één van de drie Nederlandse brandwondencentra in Beverwijk, Rotterdam of Groningen.

brandwonden bij de huisarts

Meeste ongevallen door hete vloeistof

Bijna 40 procent van alle ongevallen wordt veroorzaakt door hete vloeistof, zoals koffie of thee. Dit is de grootste oorzaak van brandwonden bij kinderen tussen de 0 en 4 jaar.

brandwonden bij spoedeisende hulp

Brandwonden vaak bij jonge kinderen

Wist je dat kleine kinderen het vaakst brandwonden oplopen? Circa 25 procent van de slachtoffers is tussen de 0 en 4 jaar. Vaak zijn zij voor het leven getekend.

brandwonden bij brandwondencentra

Mannen meer betrokken bij ongevallen

Van de brandwondenpatiënten is 63 procent man en 37 procent vrouw. Mannen zijn dus veel vaker betrokken bij een brandwondenongeval.

(Bron: Nederlandse Brandwondencentra, 2020)

“Gebruik alsjeblieft nóóit spiritus om je barbecue aan te krijgen. Houd het veilig en gebruik aanmaakblokjes! Ik wil voorkomen dat anderen hetzelfde meemaken, door een stomme fout met de barbecue.”

Aïscha | Brandwondenslachtoffer

01 - Pas op tafelkleed thee

Brandwonden voorkomen bij jonge kinderen

De Nederlandse Brandwonden Stichting wil brandwonden bij kinderen voorkomen. We zien namelijk dat deze groep vaak slachtoffer is van brandwondenongevallen. Kinderen groeien en leren veel in korte tijd. Vaak zo snel, dat je als ouders nog niet op de hoogte bent van wat een kind allemaal al kan. Op deze manier gebeuren veel ongelukken. Daarom is het belangrijk om thee, koffie of een andere hete vloeistof altijd op twee kinderarm-lengtes vanaf een tafelrand te zetten. Dan weet je zeker dat je kind hiermee niet in contact komt.

Meer tips over het voorkomen van brandwonden?

Download nu gratis de Brandwonden Stichting leaflet vol met eerste hulpregels.