Praktijkproef laat zien: gesloten binnendeuren verdubbelen je vluchttijd bij woningbrand

Beverwijk, 27 oktober 2016 – Uit de praktijkproef op Oefencentrum Crailo bij de start van de Nationale Brandpreventieweken blijkt dat het sluiten van de binnendeuren je ruim twee keer zoveel tijd geeft om te vluchten bij brand. Waar bij open deuren na 3,5 minuut al geen overleefbare situatie meer is, is dit bij gesloten deuren meer dan 10 minuten. Kostbare tijd die levens redt. Ondanks dit belangrijke gegeven blijkt uit onderzoek dat nog steeds 40% van de Nederlanders de binnendeuren ’s nachts open laat staan.

Een simpele handeling als het altijd sluiten van de binnendeuren voordat je gaat slapen redt levens bij brand. Je hebt dan meer kans en tijd om veilig te vluchten en gered te worden. Want gesloten deuren houden de giftige rook – de grootste bedreiging bij brand – nog enige tijd buiten de leefruimte. Daarnaast is ook het plaatsen van hoorbare rookmelders essentieel, want zij waarschuwen met een luid alarm als er brand is. Deze onderzoeksinzichten, gebaseerd op het onderzoeksrapport ‘Gebrand op inzicht’ van de Brandweeracademie, zijn de belangrijkste speerpunten van de Landelijke Brandpreventieweken met het thema ‘Hé doe de deur dicht’. Op 28 september zijn deze onderzoeksresultaten in de praktijk gepresenteerd met een brandtest op Oefencentrum Crailo. De inzichten uit de praktijk zijn overweldigend. Waar je bij een brand met open tussendeuren binnen 3,5 minuut in de naastgelegen ruimte al niet meer kon overleven, was de overlevingskans bij gesloten binnendeuren in de naastgelegen ruimte meer dan 10 minuten. Levensreddende tijdwinst die nodig is om veilig te vluchten en gered te worden. De overtuigende beelden van de praktijkproef zijn gepubliceerd op de website www.verkleindekansopbrand.nl.

Mensen zien belang gesloten binnendeuren niet in
Uit een voormeting van de Brandwonden Stichting blijkt dat ruim 40% van de Nederlanders de binnendeuren ’s nachts niet dicht doet. Ook uit resultaten van de online kennistest op www.verkleindekansopbrand.nl – waarbij nadrukkelijk het thema van gesloten deuren onder de aandacht wordt gebracht – blijkt nog steeds 32% van de mensen de binnendeuren niet te sluiten. Deze test is inmiddels ruim 77.000 keer ingevuld. Belangrijkste redenen dat men de deuren niet sluit? Omdat ze het niet gewend zijn, om de kinderen goed te kunnen horen of om de huisdieren ook ’s nachts in huis te laten rondlopen. Dat ze daarmee hun leven en dat van hun kinderen en huisdieren onnodig in gevaar brengen dringt onvoldoende door.

Zorg dat je de rookmelder hoort!
In de praktijkproef komt ook het belang van werkende rookmelders goed naar voren. Als je slaapt, ruik je geen rook, maar je gehoor werkt wel. Zonder rookmelders, zeker als je slaapt, word je niet wakker in die paar minuten die een brand nodig heeft om je van het leven te beroven. Uit de enquête blijkt dat meer dan 65% van de respondenten geen onderhoud pleegt aan zijn rookmelder. Een verontrustend percentage. Terwijl het onderhoud zo  makkelijk is. Een paar keer per jaar met de stofzuiger het stof van de rookmelder zuigen is al voldoende. En zo staan er op www.verkleindekansopbrand.nl nog meer handige en simpele tips en advies om de brandveiligheid in huis te vergroten.

Campagne
De Brandwonden Stichting stelt, samen met Brandweer Nederland en de veiligheidsregio’s, alles in het werk om het publiek te overtuigen van het grote belang van het sluiten van de binnendeuren en het plaatsen van hoorbare rookmelders. Twee simpele handelingen die levens redden. Ga voor meer informatie over de campagne naar www.verkleindekansopbrand.nl.

/// EINDE PERSBERICHT ///

Over de Nederlandse Brandwonden Stichting
De Nederlandse Brandwonden Stichting doet er alles aan om brandwonden te voorkomen en het leed ten gevolge van brandwonden tot een minimum te beperken. De organisatie wordt niet gefinancierd door de overheid en is volledig afhankelijk van gevers en vrijwilligers die zich inzetten voor de landelijke collecte. Wij financieren wetenschappelijk onderzoek, ondersteunen artsen en verpleegkundigen met hun opleiding, zetten campagnes in om brandwonden te voorkomen en helpen slachtoffers sterker en weerbaarder te worden. Hierbij werken wij intensief voor en samen met de drie Nederlandse Brandwondencentra (Groningen, Beverwijk en Rotterdam). Met elkaar streven we er naar de brandwondenzorg voor de patiënt continu te optimaliseren. Eerste hulp bij brandwonden, ervaringsverhalen van brandwondenslachtoffers en een overzicht van lopend wetenschappelijk onderzoek vind je op www.brandwondenstichting.nl.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Heeft u vragen?  Neem dan contact op met Merel van der Mark, persvoorlichter van de Nederlandse Brandwonden Stichting via mvdmark@brandwondenstichting.nl of 06-81185989.

Online:
Website: www.verkleindekansopbrand.nl & www.brandwondenstichting.nl
Test: www.verkleindekansopbrand.nl/test
Beeldmateriaal: www.brandwondenstichting.nl/pers
Twitter: @Kansopbrand (Twitter brandpreventieweken) & @BrandwondenNL (info & nieuws)
Facebook: Verkleindekansopbrand en BrandwondenStichting

‘Hé doe de deur dicht’ is een campagne van de Nationale Brandpreventieweken en is een initiatief van de Nederlandse Brandwonden Stichting en Brandweer Nederland, het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) en het Verbond van Verzekeraars en wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Veiligheid en Justitie en Fire Angel/First Alert.