Eerste weken februari eisen méér dan 100 slachtoffers na koolmonoxidevergiftiging

CO-vergiftiging logo driehoek DEF

Beverwijk, 16 februari 2017  Vijftien mensen naar ziekenhuis door koolmonoxide in Amsterdam, meer dan zeventig gewonden op gloednieuwe kartbaan in België en twintig gewonden in regio Rotterdam. Gedurende de eerste twee weken van februari berichtten de media over meerdere grote incidenten waarbij een koolmonoxidevergiftiging (CO) de oorzaak bleek. Met meer dan 100 gewonden en zelfs 8 dodelijke slachtoffers tot gevolg. Een alarmerend aantal. En dan te bedenken dat dit waarschijnlijk het topje van de ijsberg is, omdat een koolmonoxidevergiftiging vaak niet wordt herkend. De campagne ‘Stop CO-vergiftiging’, die Brandweer Nederland, de Nederlandse Brandwonden Stichting, 25 brandweerregio’s en de GGD op 1 februari zijn gestart om het publiek te wijzen op de gevaren is dus van groot belang .

De lange lijst van ongevallen met koolmonoxide toont aan dat de kennis bij het publiek hoe een koolmonoxidevergiftiging te voorkomen onvoldoende is. Ook herkent men de symptomen, zoals hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, verwarring en een versnelde hartslag vaak niet. Een veel gehoorde misvatting is de veronderstelling dat koolmonoxide zwaarder is dan lucht. Men denkt dat CO naar beneden zakt en je de CO-melder daarom laag in de ruimte moet plaatsen. Uit onderzoek weten we echter dat CO even zwaar is als lucht en boven een verwarmingstoestel met de warme lucht opstijgt. Het advies is de CO-melder in de ruimte van het verbrandingstoestel aan het plafond te plaatsen. In de overige ruimtes plaats je de CO-melder op ademhoogte. Een andere misvatting is dat moderne cv-installaties minder risico opleveren. Dit is onjuist. Bijna de helft van de ongevallen vindt plaats met een moderne cv-installatie. Oorzaak is een verkeerde installatie van de ketel of de afvoerkanalen. Het advies is om beiden jaarlijks te laten controleren en extra te letten op de staat van de aansluitingen.

Groot bereik campagne ‘Stop CO-vergiftiging’
De online campagne die startte op 1 februari kreeg veel aandacht van het publiek. De online kennistest werd door ruim 52.000 mensen ingevuld. Ook was het onderwerp ‘Stop CO-vergiftiging’ 1 februari trending topic op Twitter. Er kwamen veel reacties van mensen die zelf een koolmonoxidevergiftiging hebben meegemaakt. Dit onderschrijft het vermoeden dat de incidenten in de media nog maar een klein deel zijn van het daadwerkelijk aantal ongevallen. Reden genoeg om mensen te blijven wijzen op de symptomen en gevaren van een koolmonoxidevergiftiging: ‘Stop CO-vergiftiging, ventileer- controleer – alarmeer’.

Meer informatie, ervaringsverhalen, de online kennistest en het juiste plaatsingsadvies vind je op www.brandweer.nl/koolmonoxide.

/// EINDE PERSBERICHT ///

Over Brandweer Nederland Brandweer Nederland is het samenwerkingsverband van alle brandweerkorpsen. Wij staan voor alle 30.000 beroeps- en vrijwillige brandweermensen die zich inzetten voor een brandveilige samenleving. Ons doel: minder branden, minder slachtoffers, minder schade. Brandweer Nederland: samen sterk, samen veilig. U kunt de activiteiten van Brandweer Nederland volgen op de website: www.brandweernederland.nl.

Over de Nederlandse Brandwonden Stichting
De Nederlandse Brandwonden Stichting doet er alles aan om brandwonden te voorkomen en het leed ten gevolge van brandwonden tot een minimum te beperken. De organisatie wordt niet gefinancierd door de overheid en is volledig afhankelijk van gevers en vrijwilligers die zich inzetten voor de landelijke collecte. Wij financieren wetenschappelijk onderzoek, ondersteunen artsen en verpleegkundigen met hun opleiding, zetten campagnes in om brandwonden te voorkomen en helpen slachtoffers sterker en weerbaarder te worden. Hierbij werken wij intensief voor en samen met de drie Nederlandse Brandwondencentra (Groningen, Beverwijk en Rotterdam). Met elkaar streven we er naar de brandwondenzorg voor de patiënt continu te optimaliseren. Eerste hulp bij brandwonden, ervaringsverhalen van brandwondenslachtoffers en een overzicht van lopend wetenschappelijk onderzoek vind je op www.brandwondenstichting.nl.