“Als jij koude voeten hebt, stop je ze gewoon in de frituurpan!”

Met deze woorden eindigde de presentatrice van het tienerprogramma Checkpoint van NPO Zapp​ afgelopen dinsdag. Een absurde conclusie natuurlijk!

Hete frituurolie kan namelijk ernstige brandwonden veroorzaken. Jaarlijks belanden tientallen kinderen met derdegraads brandwonden in het brandwondencentrum.

Uiteraard hebben wij contact gezocht met Checkpoint. Hun reactie is dat kinderen hun testen niet nadoen en dat er dus geen gevaar is. Maar er hoeft maar één kind te zijn die deze ‘test’ met frituurpan nadoet… De gevolgen zijn enorm: lange ziekenhuisopname, tientallen operaties, levenslange pijnlijke en trekkende littekens.

Wij hebben de redactie van Checkpoint uitgenodigd voor een rondleiding in het brandwondencentrum, zodat zij met eigen ogen kunnen zien wat de gevolgen zijn van ernstige brandwonden. Tot op heden hebben wij nog geen reactie ontvangen.

Checkpoint, ga je schamen!!!

************************************************************************************************

We hebben inmiddels contact gehad met de eindredacteur van het programma Checkpoint. De redactie van het programma wil graag de volgende reactie met jullie delen:

”Wij begrijpen de onrust die dit item teweeg heeft gebracht. Uiteraard willen wij ook niet dat kinderen gewond raken! We hebben inmiddels een open en constructief gesprek gehad met de Brandwonden Stichting. Wij trekken hier zeker onze lering uit. Ook hebben we het voorstel gedaan om te samen te werken aan nieuwe items om kinderen te waarschuwen tegen gevaren van brand en vuur.”

Vanuit de Brandwonden Stichting vinden we het fijn dat er contact is geweest en dat de redactie van Checkpoint aangeeft hiervan te hebben geleerd. Het zou mooi zijn als we in de toekomst kunnen samenwerken om kinderen te waarschuwen voor de gevaren van vuur en brandbare vloeistoffen om zo ongevallen te voorkomen.

Logo Brandwondenstichting

Wij kunnen uw hulp goed gebruiken!

Daarom hebben we onze websites vernieuwd. Op deze website kunt u kijken hoe u een bijdrage kunt leveren. Kijk op www.brandwondenzorg.nl over het voorkomen van brandwonden en de zorg aan patiënten met brandwonden
close-link