Vervroegde start campagne ‘Stop CO-vergiftiging’

De Nederlandse Brandwonden Stichting start dit jaar eerder met de campagne ‘Stop CO-vergiftiging’. “De recente stijging in het aantal meldingen rondom koolmonoxide, zorgt ervoor dat wij eerder dan normaal met de campagne starten. Zo hopen we slachtoffers te voorkomen”, aldus Rob Baardse, directeur van de stichting.

Normaal valt deze campagne van de Brandwonden Stichting en Brandweer Nederland samen met het begin van het stookseizoen, namelijk eind november. De recente ontwikkelingen leiden er echter toe dat ze nu eerder dan normaal beginnen. “Het trieste nieuws van afgelopen weekend heeft indruk op ons gemaakt. Dit in combinatie met de geluiden die wij horen vanuit onze professionele achterban, zorgen ervoor dat we deze week al starten”, vertelt Baardse.

Gasprijzen
Een mogelijke verklaring voor het verhoogde aantal meldingen rondom koolmonoxide (CO) , kan volgens Peter Schuurmans van Brandweer Nederland de stijgende gasprijs zijn. ‘‘Het zou zeker kunnen dat, met de stijgende gasprijzen, mensen op zoek gaan naar alternatieven om hun huis te verwarmen. Dat vergroot het risico op CO-vergiftiging.”

In de praktijk komen Schuurmans en zijn collega’s in Rotterdam-Rijnmond regelmatig gevaarlijke situaties tegen. Schuurmans: “Denk bijvoorbeeld aan huishoudens die hun ventilatieroosters afplakken om zo stookkosten te besparen. Zo vergroten ze alleen het risico op een CO-vergiftiging. Een CO-melder is in het voorkomen van deze vergiftiging van cruciaal belang. Niet alleen in de ruimte met de cv-ketel, maar ook bij andere verbrandingstoestellen. ”

Sluipmoordenaar
Helaas vallen er nog jaarlijks slachtoffers door een koolmonoxidevergiftiging. Dit gevaarlijke gas, ook wel bekend als sluipmoordenaar, komt vrij bij een onvolledige verbranding. Bronnen zijn in veel Nederlandse huishoudens te vinden. Denk hierbij aan een cv-ketel, open haard of geiser. Omdat het gas geur- en kleurloos is, is de een koolmonoxidemelder de enige manier waarop mensen op tijd worden gewaarschuwd. Uit onderzoek van de Nederlandse Brandwonden Stichting blijkt dat nog maar weinig Nederlanders zo’n CO-melder hebben, namelijk maar 25%.

Met deze campagne in de maand november willen Brandweer Nederland, de Nederlandse Brandwonden Stichting en de 25 Veiligheidsregio’s daar verandering in brengen. Samen voeren zij campagne om slachtoffers door CO-vergiftiging te voorkomen. Hierin is de belangrijkste boodschap: ventileer (laat 24/7 een raam of rooster op een kiertje staan) – controleer (laat je verwarmingstoestel minimaal 1 x per jaar controleren door een vakman) & alarmeer (plaats een CO-melder).

Meer informatie: www.co-wijzer.nl