Nieuwe wet moet koolmonoxidevergiftiging voorkomen

CO - test gasketelwet

Om het aantal slachtoffers door koolmonoxidevergiftiging te beperken, gaat er op 1 april 2023 een nieuwe wet in. Vanaf die datum mogen alleen CO-vrij gecertificeerde bedrijven werkzaamheden uitvoeren aan een gasverbrandingsinstallatie, zoals een cv-ketel, geiser, gashaard of -kachel. Een bedrijf inhuren dat niet is gecertificeerd of zelf klussen aan een gasverbrandingsinstallatie, mag vanaf die datum niet meer.

Koolmonoxidevergiftiging voorkomen

Koolmonoxide, afgekort CO, is een levensgevaarlijk gas. Je ruikt, proeft en ziet het niet. Wanneer mensen het inademen, kan het zorgen voor ernstige gezondheidsklachten en zelfs overlijden. Jaarlijks overlijden er zo’n 10 tot 20 mensen aan een CO-vergiftiging en worden ten minste 200 mensen in het ziekenhuis opgenomen. Vaak komt koolmonoxide een huis binnen door een niet goed geïnstalleerde of onderhouden gasverbrandingsinstallatie, zoals een cv-ketel, geiser, gaskachel, gashaard of rookgasafvoer. Dit is gebleken uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV). Op aanbeveling van de OvV is daarom de nieuwe wetgeving gemaakt: het wettelijk CO-stelsel.

Gecertificeerde bedrijven te vinden in register

Met de ingang van de nieuwe wet gelden er nieuwe regels voor het installeren en onderhouden van je cv-ketel, geiser, gashaard of -kachel. Deze regels zijn vastgelegd in de bouwregelgeving. Je kunt hier vinden wat de nieuwe wet precies betekent voor jou. Het belangrijkste is dat bedrijven die vanaf 1 april 2023 jouw gasverbrandingsinstallatie mogen onderhouden of installeren CO-vrij gecertificeerd moeten zijn. Deze zijn te herkennen aan het CO-vrij logo. Ook zijn zij terug te vinden in het ‘register gasverbrandingsinstallaties’ op http://www.co-vrijregister.nl. Een installateur draagt ook (digitale) legitimatie bij zich waarmee hij kan aantonen dat hij voor een gecertifieerd bedrijf werkt.

Voorlichtingscampagne ‘Stop CO-vergiftiging’ van start

Daarom starten de Nederlandse Brandwonden Stichting en Brandweer Nederland in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken een voorlichtingscampagne om mensen te wijzen op de gevaren van koolmonoxide en hen te informeren over de nieuwe regelgeving. De campagne start online en wordt in maart extra kracht bijgezet door middel van advertenties in huis-aan-huisbladen, radiospots en posters in abri’s. Meer informatie is te vinden op http://www.co-wijzer.nl en http://www.rijksoverheid.nl/Koolmonoxide.

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee

Accepteren Weigeren Meer opties

Accepteren Opslaan

Vergeet je de producten
in je winkelwagen niet?

Met onze producten steun je mensen met brandwonden en verbeter je de veiligheid van jezelf en van anderen.

Luister de podcast
Door Het Vuur