Nederlandse Brandwonden Stichting organiseert EMSB cursus voorafgaand aan EBA congres in Barcelona

De Nederlandse Brandwonden Stichting organiseerde vorige week dinsdag, in samenwerking met de Europese Brandwonden Associatie (EBA), een eendaagse EMSB cursus in Barcelona. Deze cursus ‘spoedeisende hulp bij brandwonden’ is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen in ziekenhuizen. De eerste opvang van brandwondenpatiënten is namelijk van levensbelang. De cursus, gecoördineerd door instructeurs uit Finland, Noorwegen én de drie brandwondencentra in Nederland, was helemaal volgeboekt. De meeste cursisten kwamen uit Europa, maar ook de andere werelddelen waren vertegenwoordigd. Uit de evaluatie bleek dat deze cursus goed ontvangen werd. En, nog belangrijker, na deze EMSB cursus is er de intentie om deze cursus in andere landen uit te breiden!

EBA congres

De dagen ná deze cursus, kwam de top in de brandwondenwereld samen voor het 17e congres van de EBA. Deze Europese wetenschappelijke vereniging, in 1981 opgericht door de Nederlandse prof. Dr. R.P. Hermans, richt zich op het onderzoek naar de beste behandeling van brandwonden. In vier dagen tijd werden de resultaten van al het lopende onderzoek gericht op brandwondenzorg gedeeld, zodat alle onderzoekers kunnen leren van op- en aanmerkingen van andere professionals. Er waren maar liefst zevenhonderd deelnemers (waarvan 138 Nederlanders) aanwezig in acht sessiezalen, dus alle handen werden in een geslagen voor de beste brandwondenzorg in Europa!

De EMSB cursus werd drukbezocht         Simulatie van een brandwondenslachtoffer