Nederlanders onveilig op vakantie: 1 op de 5 maakt een ongeluk mee

Brandende caravan

Twintig procent van de Nederlanders maakt op vakantie een ongeluk mee. Dat blijkt uit inventarisatie van de Nederlandse Brandwonden Stichting. “Wat ons opvalt is dat meer dan 10 procent van alle vakantiegangers brandwonden oploopt. Dit zijn hoge cijfers. We weten dat de verandering van routine de kans op ongelukken vergroot”, vertelt Annebeth de Vries, kinder- en brandwondenchirurg bij het brandwondencentrum in het Rode Kruis Ziekenhuis.

Ook in de brandwondencentra (Groningen, Beverwijk en Rotterdam) kampen ze elke zomer met drukte, terwijl volgens De Vries veel van deze ongelukken te voorkomen zijn. “Naast de kleine brandwonden, verwachten wij deze zomer weer kinderen met ernstige brandwonden die zij hebben opgelopen tijdens de vakantie.” In de centra zien de zorgverleners ook volwassenen, onder andere door ongelukken met de barbecue. ”Heel vervelend, want deze patiënten zijn vaak voor het leven getekend.”

Gammele campingtafel

De belangrijkste oorzaak van ongelukken op vakantie is dat de dagelijkse routine verandert. Uit de online steekproef onder ruim 1000 Nederlanders blijkt dat 62% van de vakantiegangers dit niet weet. “De situatie is anders dan normaal en we weten dat dit de kans op ongelukken vergroot”, vertelt Kees Hoogewerf, preventiedeskundige bij de Brandwonden Stichting. “Spullen staan op een andere plek en de sfeer is ontspannen. Dan is het gemakkelijk om even niet op te letten, zeker met jonge kinderen. Denk aan thee op een gammele campingtafel, een waterkoker op de grond of spiritus op de barbecue. Juist dan zit een ongeluk in een klein hoekje.”

Goed voorbereid op vakantie gaan kan veel ellende voorkomen. Daarom start de Brandwonden Stichting een landelijke campagne om mensen bewust te maken van de risico’s op vakantie. Hoogewerf: “Een goede voorbereiding is het halve werk. Ga je kamperen? Let dan extra goed op met hete vloeistoffen en de aansluiting van de gastank. Gebruik nooit spiritus om een barbecue aan te steken en zorg dat je een goede EHBO-koffer bij je hebt.”

Sieraden en luier

En mocht het toch fout gaan, dan is het belangrijk dat vakantiegangers op de hoogte zijn van de eerste hulp-regels. Zeker wanneer zij brandwonden oplopen. “Koel de wond zo snel mogelijk met lauwwarm leidingwater, minstens 10 minuten. Veel mensen weten alleen niet dat het belangrijk is om de kleding, sieraden en een eventuele luier meteen uit te trekken”, vult De Vries aan. “Zo kun je goed zien welke plek je moet koelen en haal je de warmtebron weg. Juist bij brandwonden is deze eerste hulp van groot belang voor de verdere genezing.”

Tenslotte heeft Hoogewerf nog een belangrijk advies voor ouders die met jonge kinderen op vakantie gaan. “De huid van kinderen is dunner en daardoor lopen zij gemakkelijker brandwonden op dan volwassenen. Bij hoge temperaturen kan de huid van kinderen al verbranden door een heet autozitje, fietsstoeltje of metalen glijbaan. Maar ook stilstaand water in de tuinslang kan gevaarlijk warm worden. Let hier dus goed op.”