Kraakbeenregeneratie voor gezichtsreconstructie

Zo voorkom je brandwonden

Op 16 december 2019 promoveert Ernst Jan Bos met zijn onderzoek naar de ontwikkeling van nieuw kraakbeen voor mensen met brandwonden: ‘Cartilage Tissue Regeneration for Facial Reconstruction in Burn Patients’

Plastisch chirurgen ervaren regelmatig grote uitdagingen tijdens de noodzakelijke reconstructie van neuzen en oren bij mensen met een verbranding in het gezicht. Want na een diepe verbranding is het gezicht vaak onherstelbaar beschadigd. Kraakbeen is van essentieel belang voor de vorm en de functie van oren en neus.

Op dit moment is beschadigd kraakbeen moeilijk te vervangen door kraakbeen dat zich ergens anders in het lichaam bevindt. Het inzetten van dit bestaande kraakbeen lukt lang niet altijd omdat vorm, kwaliteit en functie vaak afwijken. Weefselregeneratie, ook wel tissue engineering genoemd, is een relatief nieuw vakgebied waarin nieuw (kraakbeen)weefsel wordt opgekweekt uit stamcellen. Het opkweken van kraakbeen uit eigen stamcellen zou hiervoor een mooie oplossing kunnen zijn.

Arts-onderzoeker Ernst Jan Bos deed de afgelopen jaren, onder begeleiding van professor Paul van Zuijlen en in samenwerking met het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en VUMC in Amsterdam, pionierend onderzoek naar weefselregeneratie van kraakbeen in combinatie met het ontwikkelen van de 3D bio-print techniek: ‘Dit onderzoek heeft de basis gelegd voor de ontwikkeling van nieuw kraakbeen. We hebben onderzoek gedaan naar de biochemische samenstelling, de vorm, functie, stijfheid en structuur van het kraakbeen. Want om kraakbeen te kunnen namaken is het essentieel om eerst alle facetten hiervan te kennen.‘

In ons pionierende onderzoek hebben we ons voornamelijk gericht op het karakteriseren van de eigenschappen van kraakbeen en het creëren van een goede omgeving voor de cellen om in te groeien. Met behulp van 3D printen hebben we gewerkt aan het ontwikkelen van steigerconstructies waar de kraakbeencellen in een 3D omgeving kunnen groeien, en ontwikkelen tot kraakbeenweefsel met de gewenste eigenschappen. Het onderzoek heeft inmiddels een vervolg gekregen. Op dit moment wordt verder onderzocht hoe we in de toekomst het beste kraakbeen zouden kunnen ontwikkelen met behulp van de 3D bio-printer. Met als uiteindelijk doel om deze nieuw opgedane kennis te kunnen gebruiken in de klinische praktijk bij de reconstructie van het gelaat. Tot die tijd is er nog veel onderzoek nodig.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Alles accepteren Opslaan