Brandwondenongeval gebeurt veelal onder ogen van ouder

Oorzaken van brandwonden op een rij

Meer dan de helft van de ouders ziet het brandwondenongeluk van hun kind gebeuren, blijkt uit nieuw onderzoek van de Nederlandse Brandwonden Stichting en de drie brandwondencentra. In 84% van de ongevallen is de ouder of verzorger in de ruimte van het brandwondenongeval aanwezig. “Ik zie de kindjes binnenkomen in ons brandwondencentrum. De pijn en het verdriet zijn groot. We moeten het aantal ongevallen verminderen,” aldus Annebeth de Vries. Het onderzoek geeft nieuwe inzichten om ernstig brandwondenletsel bij kinderen te voorkomen.

Met name jongens van 18 maanden zijn oververtegenwoordigd in de drie (kinder)brandwondencentra in Rotterdam (Maasstad Ziekenhuis), Beverwijk (Rode Kruis Ziekenhuis) en Groningen (Martini Ziekenhuis). Dat zijn dus de kinderen die zich net kunnen optrekken en kunnen grijpen. Zo trekken ze staand een kop hete thee over zich heen. Uit onderzoek naar omgevingsfactoren blijkt dat voornamelijk in stedelijke gebieden en in grotere gezinnen ongevallen plaatsvinden.

Oplettendheid ouders

Deze nieuwe informatie is essentieel om brandwonden bij kleine kinderen te voorkomen. “Ouders denken vaak dat ze geen risico lopen zolang ze in de buurt van hun kindje zijn of hen goed in het oog houden. Deze inzichten laten zien dat dit zeker niet het geval is,” aldus Annebeth de Vries, hoofd van het kinderbrandwondencentrum Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk. Mensen zijn door de coronamaatregelen meer thuis met hun kinderen, dus is het belangrijk hen bewust te maken van de risico’s.

Water bij de thee

De meeste brandwondenongevallen bij kinderen ontstaan door het staan, grijpen en naar zich toe trekken van hete kopjes thee. “Mijn tip is om niet alleen kopjes thee buiten bereik van je kind te zetten, maar óók gewoon een scheut koud water bij je thee te doen. Als de thee dan over het kind gaat, is de kans op ernstige brandwonden al een stuk kleiner,’’ aldus De Vries. Dit soort praktische tips en aanvullende informatie worden gedeeld in voorlichting van de Nederlandse Brandwonden Stichting.