EERSTE HULP BIJ BRANDWONDEN

De meeste brandwonden zijn eerstegraads verbrandingen, hiermee hoef je niet direct naar een huisartsenpost of het ziekenhuis. Het is wel belangrijk om eerste hulp bij een brandwond te bieden. Om grote schade, bij jezelf of een ander, te beperken of te voorkomen.

Eerste hulp bij brandwonden

Eerste hulp bij kinderen en volwassenen

Bij zowel volwassenen als kinderen zijn de eerste hulpregels hetzelfde. Een belangrijk verschil is dat de huid van een kind veel dunner en gevoeliger is dan die van een volwassene. Voor ons kan iets alleen als ‘heet’ aanvoelen, terwijl het bij een kind al kan zorgen voor een (ernstige) brandwond. Denk aan: een hete glijbaan of een heet zitje van een fiets. Heeft een baby, peuter of kleuter een brandwond? Ga dan altijd naar de huisarts.

Eerste hulp bij kinderen en volwassenen
Brandwond volwassenen

“Eerst een brand en toen een incident met koolmonoxide. Het heeft een enorme impact op ons gehad. De tweede keer hebben koolmonoxidemelders ons leven gered. Anders hadden we dit niet meer naverteld.”

Heleen | Brandwondenslachtoffer

Eerste hulp bij een
brandwond

Weet jij wat je moet doen bij brandwonden?

Is jouw kennis van eerste hulp bij brandwonden nog up-to-date of ben je nieuwsgierig naar wat je moet doen bij een brandwond? Daag jezelf uit bij onze eerste hulp bij brandwonden quiz!  Let op!  De regels van eerste hulp bij brandwonden veranderen met enige regelmaat. Misschien is er ook iets voor jou iets nieuws te leren.

Waarom is het belangrijk?

De eerste minuten na een brandwondongeluk zijn cruciaal. Het merendeel van deze ongelukken gebeurt thuis, en snel handelen is van levensbelang. Door je kennis up-to-date te houden met een korte quiz kunnen we een groot verschil maken en ernstiger leed voorkomen.

Koel de brandwond minimaal 10 minuten met lauw, zacht stromend leidingwater en verwijder zo snel mogelijk de kleding, sieraden en luier!

Koel alleen de wond met lauw, zacht stromend leidingwater. Zo voorkom je onderkoeling.

Bedek na het koelen de wond met plastic huishoudfolie, steriel verband of een schone doek.

Smeer na het koelen niets op de brandwond.

Houd het slachtoffer warm met een deken.

Waarschuw een arts bij blaren, een open wond en bij elektrisch of chemisch letsel.

Vervoer het brandwondenslachtoffer, indien mogelijk, zittend.

Maak de brandwond vrij en koel deze

Stap 1