Collecte: 9 t/m 15 oktober!

De collecteweek: één van de belangrijkste weken van het jaar! Ruim 55.000 vrijwilligers zetten zich in voor mensen met brandwonden. Doneren kan op drie manieren: een contante gift in de collectebus, digitaal via de QR-code of via de mobiele collecte. Dankzij jouw gift komen we steeds een stapje dichterbij het verwezenlijken van onze droom: een littekenvrije genezing van brandwonden.

Direct naar ORCA
Aanmelden als collectant
Aanmelden als online collectant

Alles over onze collecte op een plek

Collecte 2022: handige weetjes

#1 Mobiel collecteren: zo werkt het
Collecteren met een online collectebus heet ook wel mobiel collecteren. Vanaf jouw persoonlijke collectepagina stuur je eenvoudig een donatieverzoek via WhatsApp, Facebook, LinkedIn of e-mail naar familie, vrienden, kennissen en collega’s. De opbrengst van jouw online collectebus kun je terugzien op je collectepagina. Mobiel collecteren is snel eenvoudig:  Bekijk de animatie

#2 Informatie via SMS en e-mail
Collectevrijwilligers worden via SMS en e-mail geïnformeerd over de collecteweek. Een SMS kan afkomstig zijn van Rob Baardse, directeur van de Brandwonden Stichting. De SMS bevat de persoonlijke link waarmee je toegang hebt tot jouw persoonlijke collectepagina.

#3 Betaalmethode
Online doneren kan op twee manieren: via de QR-code op de collectebus en via de mobiele collecte. In beide gevallen verloopt de betaling via iDEAL. Met dit online betaalmiddel kun je veilig betalen via je eigen bank.

#4 Online doneren: kies zelf het bedrag
Kies je voor een online donatie, dan staat het bedrag standaard ingesteld op €5. Dit bedrag is aanpasbaar en kun je eenvoudig wijzigen door op de roze tekst ‘aanpasbaar’ te klikken.

#5 Afschrijving CM Payments
Bij de organisatie van de collecteweek komt veel kijken. Online kan er gedoneerd worden via de QR-code of via de mobiele collecte. Om dit op een goede en veilige manier te organiseren, werkt de Brandwonden Stichting samen met CM Payments. Het bankrekeningnummer van de Brandwonden Stichting bij CM Payments is NL76RABO0302692231

Hi collectant, ken jij deze tips al?

Natuurlijk gaan we samen voor een zo hoog mogelijke opbrengst tijdens de collecteweek. Om dit te behalen, hebben we een aantal tips voor jou op een rij gezet. Wist je dat er elk jaar zo’n 55.000 vrijwilligers collecteren voor de Nederlandse Brandwonden Stichting?

Rond etenstijd (tussen 17.00 en 20.00) zijn de meeste mensen thuis en liggen kinderen nog niet op bed. Een goed moment om bij mensen aan te bellen en te collecteren.

De eerste indruk telt écht. Zorg voor een vriendelijke glimlach als iemand de deur opent en bedank iedereen uiteraard voor hun gift.

Samen langs de deuren gaan, is veel leuker dan alleen. Neem je kind, neef of buurkind mee. Leerzaam voor hen, gezellig voor jou en óók goed voor de opbrengst in de collectebus.

Niet iedereen doet de deur open of is bereid een gift te doen. Vervelend natuurlijk, maar laat je hier nooit door ontmoedigen. Weet dat dit niet persoonlijk is.

Mensen mogen vragen naar jouw legitimatie. Geen zorgen! Deze zit namelijk al op jouw collectebus geplakt. Het is natuurlijk ook goed om een echt legitimatiebewijs bij je te hebben.

Het kan natuurlijk gebeuren dat er niemand thuis is als je aanbelt. Daarom is het handig om deze huisnummers te noteren, dan kun je het op een later moment nog eens proberen.

Collecteer rond etenstijd

Tip 1

Collecteer rond etenstijd

Wees altijd vriendelijk

Tip 2

Wees altijd vriendelijk

Samen is leuker dan alleen

Tip 3

Samen is leuker dan alleen

Laat je niet ontmoedigen

Tip 4

Laat je niet ontmoedigen

Neem je legitimatie mee

Tip 5

Neem je legitimatie mee

Noteer wie er niet thuis was

Tip 6

Noteer wie er niet thuis was

Vorige Volgende

Hi collecteorganisator, hier is jouw stappenplan:

Wat goed dat jij je hebt aangemeld als collecteorganisator in jouw wijk. Om je een beetje op weg te helpen, vind je hieronder een plan met de belangrijkste stappen.

Onze regiovertegenwoordiger weet alles over de collecte in jouw wijk. Binnenkort neemt hij of zij alles met jou door. En heb je een vraag? Dan staat hij of zij natuurlijk voor jou klaar.

Je ontvangt een inlog voor onze digitale collecte-administratie ORCA. Hier kun je gegevens van collectanten inzien en wijzigen. Ook vind je diverse documenten, zoals handleidingen en gemeentevergunningen.

In juni krijg je een oproep om de benodigde collectematerialen te bestellen via ORCA. Denk bijvoorbeeld aan collectebussen en bedankkaartjes. We leggen van tevoren uit welke materialen je nodig hebt.

De collecteweek vindt altijd plaats in oktober. Daarom is het verstandig om in augustus contact op te nemen met de collectanten. Kunnen zij collecteren en in welke straten willen ze lopen? Zo heb je genoeg tijd om een goede indeling te maken.

Vanaf september pakken we alle bestellingen in. Eind deze maand kun je jouw bestelling thuis verwachten. Vanaf dan kun je de collectebussen uitdelen of laten ophalen.

Het is zover: de collecteweek! Alle collectanten gaan in deze week giften ophalen voor onze stichting. Zorg dat je in deze week goed bereikbaar bent voor eventuele vragen.

Na de collecteweek levert iedereen de bussen bij jou in. Nu is het tijd om de opbrengst te tellen, spannend! Via ORCA kun je de resultaten invoeren en verantwoorden. Daarna breng je het geld weg naar een Geldmaat met afstortautomaat.

Contact met regiovertegenwoordiger

Stap 7

Oktober - Tellen en verantwoorden

Vorige Volgende

Wil je meer weten over hoe jij een succesvolle collecte organiseert?
Bekijk dan de video

Bekijk hier onze collectematerialen

Als collecteorganisator voorzie je jouw collectanten van de juiste collectematerialen. Bekijk hier welke collectematerialen beschikbaar zijn. Zorg ervoor dat je voor elke collectant een collectebus regelt, inclusief een borging en logosticker.

herrineringskaartje

Materiaal 1

Herinneringskaartjes

Wil je collectanten attenderen op de aankomende collecteweek of krijg je geen contact met een collectant? Stuur dan een herinneringskaartje.

Bedankkaartje

Materiaal 2

Bedankkaartjes

Collectanten vinden het heel leuk om na afloop een kaartje te ontvangen. Op het kaartje kun je direct de opbrengst van je collectant en de wijk vermelden. Motiverend voor je collectant!

De groene collectebus

Materiaal 3

De groene collectebus

Bestel voor iedere collectant één collectebus. Heb je de bussen nog in huis vanwege de voorgaande collecteweek? Bestel dan bij wat je dit jaar extra nodig hebt. Bijvoorbeeld als er nieuwe collectanten in jouw wijk zijn geworven.

logo sticker

Materiaal 4

Logo-stickers

Op elke bus komt een sticker met het logo van de Nederlandse Brandwonden Stichting. Deze plak je op de bus, zoals de afbeelding hiernaast.

intekenlijst

Materiaal 5

Intekenlijsten

Op een aantal plekken in Nederland gaan collectanten langs met intekenlijsten. Hier schrijft de gever het bedrag op dat hij of zij wil schenken. Bestel per collectant een lijst en een pen.

Poster Dean

Materiaal 6

Posters

Je kunt posters bestellen die aandacht vragen voor de collecteweek van onze stichting. Hang ze op in buurthuizen, wijkgebouwen, bibliotheken, winkels of bij je thuis. Zo vragen we met z’n allen aandacht voor de komende collecteweek!

borging & sluitzegels

Materiaal 7

Borging & sluitzegels

Collecteren mag alleen met verzegelde bussen. Bestel daarom per collectebus een borging, waarmee je de bus verzegelt. Collecteren jullie met de oude, rode bussen? Maak dan gebruik van de zelfklevende plakzegels.

Vragen? Neem gerust contact met ons op!

Vraag als collectant of donateur?

Gerdy kan al jouw vragen beantwoorden.

Vraag als collecteorganisator?

Stel deze aan het collecteteam. Zij helpen je graag verder!

Vraag als bedrijf?

Marijne kan al jouw vragen beantwoorden.

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee