Pijn

foto kind met pijn

Pijn is een hardnekkig probleem in de brandwondenzorg. De dagelijks noodzakelijke wondverzorging, nodig voor een goede genezing van de brandwonden, vormt voor patiënten een nare herinnering aan hun opname. Dit kan namelijk, afhankelijk van het totaal verbrand lichaamsoppervlakte, wel twee uur per dag duren. Als verpleegkundige wil je dan dat je patiënt zo min mogelijk lijdt. Daarom onderzocht verpleegkundig onderzoeker Alette de Jong verschillende methodes om pijn bij kinderen te meten. Want om pijn te verminderen, moet je eerst goede methode hebben om pijn te kunnen meten. De Brandwonden Stichting financierde dit belangrijke onderzoek.

Pijn hardnekkig probleem in brandwondenzorg
Alette de Jong: ‘Het veroorzaken van pijn, dat gepaard kan gaan met de dagelijkse wondverzorging, is een ontzettend lastig aspect van het vak. Daar komt bij dat kinderen nog niet onder woorden kunnen brengen of beschrijven hoe ze pijn ervaren. Om pijnbehandeling goed te kunnen onderzoeken, moet je dus eerst weten welk instrument het meest betrouwbaar is om die pijn te meten. Voor kinderen van 0 t/m 4 jaar bleek de zogenaamde “COMFORT-B gedragsschaal” zeer geschikt. Hiermee worden pijnscores verkregen door observatie van pijngedrag met een checklist.

Dit onderzoek gebruiken voor meer onderzoek
Nu we dankzij Alette de Jong weten hoe we pijn bij kinderen kunnen meten, is het pad vrijgemaakt voor verder onderzoek naar nóg betere pijnbestrijding. Daarom stimuleert de Brandwonden Stichting onderzoekers om dit belangrijke onderwerp nader uit te zoeken.

Draag bij aan betere pijnbestrijding.

Doe een (eenmalige) donatie ›