Littekens

brandwonden 1e, 2e en 3e graadsDe huid is ons grootste orgaan. Hij beschermt ons tegen invloeden van buitenaf (bacteriën) en houdt alles in je lijf netjes op z’n plaats (bloed, water, etc). De huid bestaat uit twee lagen: de dunne opperhuid en de dikkere lederhuid. Gaan die stuk door vlammen, hete vloeistoffen of een chemische stof, dan heb je een brandwond. Bij een diepe tweedegraads of derdegraads brandwond is de lederhuid gedeeltelijk of compleet aangetast. Eenmaal stuk, kan die niet meer herstellen. Dus waar eens de lederhuid gevuld met bloedvaten, zenuwen, vetcellen en haarzakjes zat, komt na een ernstige verbranding alleen een litteken terug. En zo’n litteken ziet er niet uit zoals gezonde huid. Soms zijn littekens heel rood en bobbelig (hypertrofisch), dan weer groeit er een bult (keloïd). En een andere keer zorgen ze voor samentrekkingen van de huid bij gewrichten, waardoor bewegen onmogelijk wordt (contracties). Niet fijn dus, die littekens. Veel brandwondenonderzoek is er daarom op gericht littekens te verbeteren of te voorkomen.

Draag bij aan een littekenvrije genezing.

Doe een (eenmalige) donatie ›