SAMEN BRANDWONDEN VOORKOMEN

Brandwonden hebben grote gevolgen voor een slachtoffer. Want een ernstige brandwond laat altijd een litteken achter. Daarom doen wij er alles aan om brandwonden te voorkomen.

Samen brandwonden voorkomen

Samen sterk tegen brand(wond)-ongevallen

Als Nederlandse Brandwonden Stichting voeren we jaarlijks preventiecampagnes. Deze zijn gebaseerd op resultaten uit onderzoek. We kijken met wetenschappers hoe we ongevallen met brandwonden als gevolg kunnen voorkomen. Daarom is een directe link met de praktijk belangrijk. In de campagnes bieden we mensen praktische tips. Ook hebben we een goede samenwerking met Brandweer Nederland om brand en brandwonden te voorkomen. Dankzij deze samenwerking hebben we een landelijk bereik. We voeren on- als offline campagne, om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Mede dankzij de hulp van onze vrijwilligers.

Samen sterk tegen brandwond-ongevallen 1
Samen sterk tegen brandwond-ongevallen 2

“Het begint bij ons als ouders. Pas bijvoorbeeld op met kaarsen, barbecueën of een open haard. Allemaal gevaren voor kleine kindjes. Voordat je het weet ben je beiden voor het leven getekend, alleen je kind meer dan jij als ouder.”

Ingrid | Brandwondenslachtoffer

Brandpreventieweken

Brandpreventie­weken

In Nederland vinden jaarlijks ruim 65.000 woningbranden plaats. Cijfers vertellen dat één derde van de meest ernstige brandwondenslachtoffers verwondingen oplopen door vuur of vlammen. Daarnaast gebeurt twee derde van de ernstige brandwondenongevallen in en om de woning. Daarom is brand voorkomen in én rondom je huis ontzettend belangrijk. Met de Brandpreventieweken maken we mensen bewust van de risico’s van woningbranden. We geven praktische tips, zoals het belang van rookmelders, branddekens of een brandblusser.

Benieuwd hoeveel rookmelders jij in huis nodig hebt?

Voorkom brandwonden bij kleine kinderen

In de eerste jaren ontwikkelt een kind zich razendsnel. Van de eerste hapjes tot de eerste stapjes en het ontdekken van de steeds grotere wereld. Deze mijlpalen brengen risico’s met zich mee. Uit onderzoek blijkt dat juist tijdens de ontwikkeling van kleine kinderen, de kans op brandwonden fors toeneemt. Bijvoorbeeld wanneer jouw baby leert grijpen, kruipen of lopen. Opeens kan een baby wél bij dat kopje hete thee. Weten hoe je brandwonden kunt voorkomen bij kleine kinderen? In onze mailalerts delen we nuttige tips.

Ontvang tips voor elke levensfase van jouw kind

Voorkom brandwonden bij kleine kinderen
Stop koolmonoxidevergiftiging

Wist je dat er jaarlijks 5 tot 10 mensen overlijden in Nederland aan de gevolgen van een koolmonoxidevergiftiging? Ook belanden er honderden mensen in het ziekenhuis en nog eens honderden worden behandeld bij de EHBO. Koolmonoxide (CO) is levensgevaarlijk. Daarom vergroten we, samen met Brandweer Nederland, het bewustzijn over de gevaren. Daarnaast zetten we actief in op het belang van CO-melders.

CO-melders redden levens

Geef aan de Nederlandse Brandwonden Stichting…

… en maak het verschil voor brandwondenpatiënten tijdens hun herstel en daarna.

Ja, ik help mee