Leven met brandwonden

De huid heeft allerlei functies. Kort na een brandwondenongeval richten mensen alle aandacht en zorg zich op de huid als orgaan. Het gaat dan om leven en overleven. Later, na de genezing van de wonden, richt de aandacht zich vooral op de esthetische functie van de huid. Leven met een beschadigd uiterlijk brengt in psychisch en sociaal opzicht aandachtspunten met zich mee.

lmb-levenmetlittekenslmb-verenigingen-stichtingenlmb-activiteitenlmb-ervaringen

De huid vormt de buitenkant van ons lichaam. Daarmee is de grens tussen de persoon en de buitenwereld afgetekend. Contact met andere mensen is voor iedereen van wezenlijk belang. De huid speelt daarbij een zeer belangrijke rol, zowel vanuit het perspectief van de persoon zelf als vanuit het perspectief van andere mensen. Een geschonden huid kan dus problemen geven voor de persoon zelf, maar ook in de contacten met anderen.

In tegenstelling tot de veelal tekenende littekens van brandwonden, zijn de gevolgen van brandwonden op psychisch en sociaal gebied minder zichtbaar en daarom ook veel minder bekend. Toch kunnen er bij mensen met brandwonden psychosociale problemen ontstaan.

1. Het ongeval zelf kan een traumatische ervaring zijn.
  2. Tijdens de ziekenhuisperiode kan pijn en angst een belangrijke rol spelen.
  3. De confrontatie met het feit dat je eigen lichaam blijvend veranderd en gehavend is, is een moeilijk te accepteren gegeven.
  4. De ongevraagde en vaak ongewenste reacties van je omgeving op het veranderde uiterlijk is ingewikkeld.

Download de brochure over het leven met littekens en de emotionele reacties die kunnen ontstaan na het meemaken van een ernstig brandwondenongeval. Deze brochure is bedoeld om mensen met brandwonden meer inzicht te geven in de verschillende problemen die kunnen ontstaan na het ontslag uit het ziekenhuis. Daarnaast is deze brochure ook bedoeld als wegwijzer naar goede hulp.

U kunt ons op verschillende manieren helpen. Hoe helpt u mee?

Bekijk de mogelijkheden ›