SAMEN VOOR DE HOOGST MOGELIJKE KWALITEIT
VAN LEVEN

Maak je een brandwondenongeval mee? Dan staat jouw leven in één klap op zijn kop. De gevolgen, zowel lichamelijk als psychisch, hebben veel invloed op de rest van je leven. Niet alleen voor de slachtoffers, maar ook voor de mensen in de (directe) omgeving.

Samen voor de hoogst mogelijke kwaliteit van leven

Grote impact op
jouw leven

Voor brandwondenpatiënten is het niet altijd eenvoudig om te leven met de gevolgen van een brandwondenongeval. Daarom organiseren we veel activiteiten met lotgenoten. Het is makkelijker om samen om te gaan met de psychische en fysieke gevolgen van een ongeval dan alleen. Met elkaar leer je er beter mee te leven en mee om te gaan. Wellicht heb je het zelf niet direct nodig, maar wil je wel iets betekenen voor een ander. Van creatieve, sportieve activiteiten tot contactmiddagen en meerdaagse activiteiten; we organiseren verschillende soorten activiteiten. Meer informatie? Stuur ons een mail.

Grote impact op jouw leven
Brandwondendag samen sterk

Brandwondendag: samen sterk

Jaarlijks organiseren we de brandwondendag. Op deze dag worden mensen met littekens en mensen in de directe omgeving in het zonnetje gezet. Een brandwondenongeval treft namelijk het hele gezin. Daarom zijn juist partners, ouders, kinderen, broers en zussen van harte welkom. We delen informatie over nieuwe ontwikkelingen op medisch en op sociaal gebied. Daarnaast is het lotgenotencontact een belangrijk ingrediënt van de dag. Kinderen van 4 tot en met 17 jaar beleven, onder begeleiding van vrijwilligers, een onvergetelijke dag in een dierentuin of pretpark.

Leven met littekens

Een brandwondenongeval heeft een grote impact op je leven. Je houdt vaak blijvende littekens over. Dit is lastig. Zeker in de periode vlak na het ongeluk. Het herstel van je huid neemt, afhankelijk van de diepte van de wond, weken tot jaren in beslag. Soms geneest een wond vanzelf, maar bij ernstige brandwonden is vaak een huidtransplantatie nodig. Hier houd je littekens aan over die nooit helemaal zullen verdwijnen. Naast fysieke gevolgen, heeft een brandwondenongeval vaak ook mentale gevolgen. Je kunt last hebben van heftige emoties en slaapproblemen. We ondersteunen actief bij het oppakken van jouw leven na een brandwondenongeval. Marjorie vertelt in haar vlogs over het leven met littekens.

Marjorie

Na een (lange) opname in het ziekenhuis, moet een kind op een gegeven moment terug naar school. Leerlingen en leerkrachten zijn niet gewend om met de gevolgen brandwonden om te gaan. Het eerste contact kan daarom onwennig en moeilijk zijn. Als de leerling niet zo sociaal vaardig is, is het extra lastig om te integreren in de groep. Het is belangrijk om de terugkeer op een juiste wijze te begeleiden en enigszins te sturen. Om dit totale proces te begeleiden, kun je ondersteuning vragen aan medewerkers van het brandwondencentrum.

Lees hier meer

Brandwonden zetten jouw leven op zijn kop. Na een brandwondenongeval krijg je te maken met revalidatie, reïntegratie en de verwerking van wat er is gebeurd. Het kost tijd, moed en energie om het leven weer op de rit te krijgen. Daarnaast ben je vaak een tijd niet op je werk geweest. Hierdoor is de stap om terug te keren naar werk groot. Je moet wennen aan het uitvoeren van je dagelijkse werk. Dit kost vaak een flinke inspanning.

Lees hier meer

Vereniging van mensen met brandwonden

Vereniging van mensen
met brandwonden

Zoek je herkenning, informatie of een luisterend oor? Ga in gesprek met de Vereniging van Mensen met Brandwonden (VMB). Ontmoet lotgenoten, mensen met brandwonden en naasten van slachtoffers. Maak vrijblijvend een keertje kennis!

Stuur een mail met je telefoonnummer en sluit je aan.