Vlucht veilig

Werkende rookmelders en een goed vluchtplan zorgen ervoor dat u snel en veilig uw huis kunt verlaten. Bij brand zijn de bekende trap, de hal en de overloop onherkenbaar en soms niet of zeer moeilijk te bereiken. Dit komt niet alleen door het vuur, maar vooral door de zwarte, dikke en giftige rook. U ziet niets meer en ademen gaat moeizaam.

Checklist vluchtplan

1. Ik heb rookmelders in huis
  2. Ik heb de snelste en veiligste vluchtroute met mijn gezinsleden afgesproken.
  3. Ik heb een tweede vluchtroute afgesproken voor het geval de eerste is geblokkeerd.
  4. Ik heb een (uitrolbare) vluchtladder beschikbaar voor die kamers waarbij ‘springen’ de enige vluchtroute is.
  5. Wij hebben vastgesteld wie er verantwoordelijk is voor het vluchten van de kinderen en wie voor het in veiligheid brengen van de huisdieren.
  6. Alle huisgenoten plaatsen de huissleutels ALTIJD op dezelfde bekende snel bereikbare plaats.
  7. Wij hebben een ontmoetingsplaats buiten afgesproken.
  8. Wij hebben de vluchtroute geoefend met ons gezin en wij hebben gecontroleerd of iedereen veilig kan vluchten.
  9. Bij ons zijn de vluchtroutes altijd vrij. Deze zijn nooit gebarricadeerd zijn met wasgoed, fietsen, kratjes of iets dergelijks.

Wat is een vluchtplan?

Een vluchtplan is de verzameling van afspraken over ‘vluchten bij brand’. Maak die afspraken met uw huisgenoten.

Hoe maak ik een vluchtplan?

Download onze informatieklapper en maak in 5 stappen uw persoonlijke vluchtplan.

Dit moet u doen in geval van brand:

U kunt ons op verschillende manieren helpen. Hoe helpt u mee?

Bekijk de mogelijkheden ›