Voor patiënten & ouders

De spannende en soms onzekere periode in het ziekenhuis heeft u achter de rug. De behandeling van uw brandwonden gaat echter nog steeds door.

Littekenvorming

Overmatige littekenvorming is een vervelende complicatie bij brandwonden. Deze komt vooral voor na genezing van diepe brandwonden. Ook komt het veel voor bij kinderen met een hete-vloeitstofverbranding. Ieder huidtype is anders. Zo kan littekenvorming bij een donkere huid anders ontwikkelen dan bij een lichte huidskleur.

Drukkleding remt littekens

Drukkleding remt de verdere ontwikkeling van het litteken en zorgt dat het litteken eerder tot rust komt. De felle kleur van de huid verbleekt en het litteken wordt vlakker. Drukkleding wordt gemaakt van elastisch materiaal en heeft een goede pasvorm. Voor het gezicht en de hals zijn er ook mogelijkheden om littekens te bestrijden met bijvoorbeeld een drukmaster. Of u drukkleding moet dragen, welke mogelijkheden er zijn en de duur van deze behandeling, bespreekt uw arts en/of ergotherapeut met u. U mag pas drukkleding gaan dragen als de huid voldoende sterk is.

Drukkleding bij kinderen

Het kan zijn dat een litteken onvoldoende met het kind meegroeit. Daardoor kan een litteken dat nooit eerder klachten gaf, later bewegingsbeperkingen van een gewricht gaan geven. Ook bij kinderen kan drukkleding helpen. Kinderen vinden drukkleding soms te straks zitten en ‘lelijk’. Kleine kinderen wennen overigens moeiteloos aan drukkleding. Het helpt tegen jeuk en het voorkomt krabben.

Verwerking van emoties

Brandwonden vormen niet alleen lichamelijke schade. Juist doordat u tijdens het ongeval bij bewustzijn bent gebleven, kunt u zich niet alleen uw eigen ervaringen tot in detail herinneren, ook de eventuele angst of paniek bij hulpverleners en omstanders blijven u bij.

Praten helpt

De periode na het ontslag uit het ziekenhuis is emotioneel, vermoeiend en soms somber. Eenmaal thuis moet u er aan wennen om de draad op te pakken. Praten met uw partner, familie of goede vrienden kan hierbij een enorme steun zijn. Heeft u vragen, neem dan contact op met de nazorgverpleegkundige van het brandwondencentrum, uw behandelend arts, huisarts of met de Brandwonden Stichting via de Brandwondeninformatielijn. Ook bestaat de mogelijkheid om in contact te komen met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. De Vereniging van Mensen met Brandwonden organiseert contactdagen, gespreksgroepen en dergelijke.

Verwerking bij kinderen

Een verbranding is voor een kind vaak erg ingrijpend. Uw kind kan in zijn ontwikkeling iets achteruit gaan. Het belangrijkste is dat u luistert naar uw kind en begrip toont voor wat u kind doormaakt. Het is van groot belang dat uw kind niet in een uitzonderingspositie komt en zijn oude ‘plekje’ in het gezin weer inneemt. Bij de meeste kinderen gaan de problemen dan na korte tijd vanzelf over.
Voor kinderen met brandwonden is het goed om in contact te komen met lotgenoten van dezelfde leeftijd. De Brandwonden Stichting en de Stichting Kind en Brandwond organiseren daarom verschillende activiteiten.

Download hier de brochure met informatie over het genezen van brandwonden, voorkomende problemen, verwerking en nuttige tips.

Brandwondeninformatielijn

Informatie over de (na-)behandeling:

Brandwondencentrum Groningen
Martiniziekenhuis: (050) 524 55 60

Brandwondencentrum Rotterdam
Maasstad Ziekenhuis: (010) 291 37 18

Brandwondencentrum Beverwijk
Rode Kruis Ziekenhuis: (0251) 26 55 55

U kunt ons op verschillende manieren helpen. Hoe helpt u mee?

Bekijk de mogelijkheden ›