Fabels & Feiten

Over de (acute) behandeling van brandwonden gaan veel verhalen rond. Hier leest u de feiten en fabels over wat te doen bij brandwonden.

Kompressen en hydrogel producten
Klopt het dat je bij gebruik van een kompres of hydrogel product niet hoeft te koelen?
De regel is altijd: Koel eerst de wond tien minuten met lauw stromend water. Wanneer er geen (kraan)water in de buurt is, gebruik dan een hydrogel product. Raadpleeg altijd een dokter bij twijfel over de ernst van de verbranding.

Gebruik van brandzalf en koelspray
Is het koelen van brandwonden met een brandzalf en koelspray voor iedere soort brandwond voldoende?
Bij de drogist en apotheek zijn diverse producten verkrijgbaar zoals brandzalf en koelspray. De bijsluiter en productinformatie geven vaak de informatie dat deze producten bruikbaar zijn voor een eerstegraads verbranding. Soms is het verschil tussen een eerstegraads verbranding en een tweedegraads brandwond niet altijd duidelijk zichtbaar. Ons advies: Koel eerst de wond tien minuten met lauw stromend water. Raadpleeg altijd een dokter bij twijfel over de ernst van de verbranding.

Brandwond insmeren met het eiwit uit een ei
Herstelt de verbrande huid sneller als je een brandwond insmeert met het eiwit van een ei?
Eiwit bevat minder dan 0,05 procent collageen. De werking voor een sneller wondherstel is daarmee te verwaarlozen. Ons advies: smeer nooit iets op een brandwond! Koel na verbranding eerst tien minuten met lauw stromend water. Dek de wond daarna af met een steriel verband of schone theedoek en laat de wond door een arts beoordelen.

Brandwond behandelen met meel
Herstelt de verbrande huid sneller als je een brandwond behandelt met meel?
De Brandwonden Stichting raadt het af om brandwonden te koelen met meel. De werking hiervan is niet wetenschappelijk aangetoond. Ons advies: Koel eerst de wond tien minuten met lauw stromend water. Dek de wond daarna af met een steriel verband of schone theedoek en laat de wond door een arts beoordelen.

Brandwond insmeren met tandpasta
Herstelt de verbrande huid sneller als je een brandwond insmeert met tandpasta?
De Brandwonden Stichting raadt het af om brandwonden in te smeren met tandpasta. Tandpasta zorgt juist niet voor een koeling van de wond, waardoor de verbranding dieper wordt. Ons advies: Smeer nooit iets op een brandwond! Koel na verbranding eerst tien minuten met lauw stromend water. Dek de wond daarna af met een steriel verband of schone theedoek en laat de wond door een arts beoordelen.

Huid als spray
Wat houdt de behandeling van brandwonden in waarbij er nieuwe huid is in de vorm van een spray?
De in Nederland toegepaste techniek heet Cellspray en is al een tijdje in gebruik. De patiënt krijgt door middel van een spray, eigen huid gesprayd op de brandwonden. Een klein stukje gezonde huid wordt afgeschaafd. Hiervan wordt een celsuspensie gemaakt en als spraytechniek op de brandwond aangebracht. De techniek biedt uitkomst voor oppervlakkige brandwonden. Helaas is dit voor patiënten met grote en diepe brandwonden niet de uitvinding die ervoor zorgt dat de wonden littekenloos genezen.